Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

4 kroki do założenia własnego bloga

Z przemyśleniami lub przepisami, dla zabicia czasu lub sławy i zarobku. Prowadzenie bloga otwiera przed nami mnóstwo możliwości, od rozwinięcia własnych pasji, przez zdobycie nowych kontaktów po korzyści finansowe, na które liczyć mogą najlepsi i najpopularniejsi. Podpowiadamy, jak postawić pierwsze kroki w blogowaniu.

Krok 1. Dobry pomysł

Pisz o tym, co lubisz i na czym się znasz – to pierwsza i podstawowa zasada prowadzenia bloga. Temat musi być Ci bliski i fascynować Cię na tyle, by poświęcić mu przynajmniej kilka godzin w tygodniu. A ponieważ nie piszesz do szuflady, ale z myślą o odbiorcach, temat musi być potencjalnie interesujący również dla nich. Bloger powinien być ekspertem we własnej działce (nawet, jeśli czasem samozwańczym), mieć indywidualne spojrzenie i koncepcję tego, jak i dlaczego chce dzielić się z innymi swoimi spostrzeżeniami.

Krok 2. Najlepsza forma

Wybór rodzaju bloga ściśle łączy się z formą, którą przybierze. Klasyczną jest blog pisany, ale jeśli dysponujesz odpowiednim sprzętem (czasem wystarczy dobrej jakości telefon), równie ciekawy będzie blog w formie video. Blog pamiętnikarski, zawierający przemyślenia, refleksje czy felietony, nie wymaga wizualnych fajerwerków, ale gdy piszesz np. o modzie lub jedzeniu, wskazane są własne, jak najlepsze zdjęcia. Możesz robić je samodzielnie lub powierzyć to komuś innemu, ale pamiętaj, że wizualna warstwa bloga bywa kluczowa dla zdobycia sympatii czytelników.

Jeżeli na blogu nad zdjęciem dominuje słowo, fotografie nie muszą być autorskie, choć powinny przykuwać uwagę. Zdjęcia nie można po prostu pobrać z internetu ze względu na prawa autorskie, więc trzeba szukać źródeł fotografii, które można wykorzystywać swobodnie i bez opłat. Do takiej kategorii zaliczają się fotografie na licencji Creative Commons, których autorzy oddają je do powszechnego użytku. W sieci na hasło „darmowe zdjęcia stockowe” znajdziemy mnóstwo oferujących je stron, spośród których warto zajrzeć na przykład Pixabay.comPicjumbo.com czy Kaboompics.com. Listę serwisów z darmowymi zdjęciami różnego typu znajdziecie tutaj.

Krok 3. Właściwe miejsce

Przy tworzeniu bloga możemy skorzystać z dwóch możliwości. Pierwszą jest założenie go na ogólnodostępnej platformie, takiej jak Blox.pl czy Blogspot.com, gdzie op rejestracji wystarczy wybrać szablon i można publikować niemal od razu. Możliwości dostosowania wyglądu i funkcjonalności strony do potrzeb są jednak ograniczone, ale na tyle duże, że na początek w zupełności wystarczą.

Gdy zakładamy videobloga, warto to zrobić w serwisie YouTube, który również dostarcza wszystkich narzędzi niezbędnych do publikacji, choć oczywiście montaż filmu i wzbogacenie go o efekty dodatkowe (np. plansza z tytułem czy tzw. czołówka) leżą po naszej stronie. Na stronę ładujemy gotowy film, mamy też możliwość ustawienia własnego zdjęcia w tle.

Alternatywą dla nieco bardziej zaawansowanych jest założenie własnej strony internetowej. Podstawą jest wykupienie domeny (nazwy bloga) z odpowiednią końcówką, na przykład www.lupiepichcic.pl. Nasza strona musi znaleźć się na serwerze, za który również płaci się z góry.

Gdy mamy domenę i serwer, kolejny krok to instalacja wybranej platformy publikacyjnej. Najpopularniejszą i najłatwiejszą w obsłudze jest WordPress, który polecamy. Następnie trzeba wybrać szablon, a więc szatę graficzną bloga, gotową lub stworzoną specjalnie na tę okazję. Gotowe szablony można znaleźć na stronie WordPress.org, a także www.szablonywordpress.pl czy www.motywywordpress.pl. Gdy strona jest gotowa, trzeba postawić na ja serwerze, wgrać do bazy SQL i przypisać alias domenowy. Zrobienie tego bez znajomości rzeczy może sprawić problem, dlatego warto poszukać pomocy bardziej doświadczonych blogerów lub przejrzeć fora w poszukiwaniu odpowiedzi na swoje pytania.

Krok 4. Daj się znaleźć

Bloga można prowadzić wyłącznie na stronie i czekać, aż inni się nim zainteresują. Można też rozesłać znajomym adres i liczyć na odwiedziny. Sęk w tym, że jeśli chcemy zdobyć chociaż niewielką grupę odbiorców, trzeba działać aktywnie i korzystać ze wszystkich dostępnych środków. Wśród nich najważniejsze to:

  • Pozycjonowanie: wszystkie wpisy powinny być otagowane, a więc opatrzone frazami, które pomogą je odszukać. Dzięki temu, jeśli piszemy o gotowaniu i wrzucamy wpis o zupie pomidorowej z bazylią jest większa szansa, że po wpisaniu tej frazy w wyszukiwarkę, na liście pojawi się nasz wynik. Na pozycjonowanie wpływa także regularność wpisów – nowe są lepiej pozycjonowane, więc warto wrzucać je jak najczęściej.
  • Media społecznościowe: blog powinien mieć swoje „dobudówki”, na których możesz zamieszczać nowe wpisy i promować bloga na wszelkie sposoby. Minimalistom wystarczy profil na Facebooku, maksymaliści wybiorą też Instagram, Twitter czy Pinteresta. Obsługa ich wszystkich zajmuje czas, ale zasada jest prosta: im więcej miejsc zawiera Twoje linki, tym lepiej.
  • Networking: Bloger blogerowi przyjacielem – warto pamiętać o tej zasadzie i uczestniczyć w konferencjach, zlotach czy spotykaniach, na których poznasz znajomych „po fachu”. W ten sposób rozsiewasz wici na temat bloga i możesz liczyć na to, że znajomości zaowocują nie tylko kolejnymi kliknięciami, ale również udziałem we wspólnych projektach.
  • Promocja bloga: od czasu do czasu warto dodatkowo zainwestować w rozwój bloga, wykupując reklamę – najłatwiej i stosunkowo najtaniej zrobić to na Facebooku. Promocją samą w sobie jest obecność na innych blogach, a także na stronach lub profilach marek, z którymi łączy Cię wspólnota tematów.

Gdy blog stanie się popularny, możliwe jest przekucie pasji w konkretne korzyści, od gadżetów po pieniądze za sponsorowane wpisy. Zazwyczaj będą wyłącznie miłym dodatkiem do budżetu, ale kto wie – z czasem mogą stać się sposobem na życie. By tak się stało, nie możesz zapominać o pasji i rzetelności. To, co dasz swoim czytelnikom, w końcu do Ciebie wróci.

 

Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *