Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Czas na zmiany – szkodliwość soli

Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, że każda szczypta soli, każda słona przekąska, czy gotowe jedzenie w postaci fast- foodów to kolejne gramy ,,białej śmierci”. Nie mamy pojęcia, jakie nadwyżki soli przyjmuje nasz organizm w ciągu dnia, co na przestrzeni miesięcy, czy lat zamienia się niebotycznie wielkie ilości białych kryształków, które pogarszają nasz stan zdrowia prowadząc do wielu chorób naszego organizmu. Czas podjąć walkę i wyrzec się niezdrowych przyzwyczajeń. Jak to zrobić? Oto kilka rad, które pomogą wam wygrać.

Biała śmierć

Dietetycy często używają zastępczo tego wyrażenia ze słowem sól. Nic w tym dziwnego, w końcu zatrzymuje ona w naszym organizmie wodę, przez co wywołuje efekt napuchnięcia, jak również jest przyczyną nadciśnienia tętniczego. My sami w dodatku nie znamy umiaru i solimy wszystko w zatrważających ilościach, mimo tego, że organizm potrzebuje zaledwie 1/6 łyżeczki soli dziennie (niegroźne jest spożywanie łyżeczki na dobę). Przyczyną negatywnego wpływu na człowieka jest sód zawarty w soli, to właśnie on doprowadza ludzi nadużywających białej śmierci do grupy ryzyka.

Nic straconego, nadal możesz porzucić stare przyzwyczajenia i poddać się uboższej w sód diecie, dzięki której zapobiegniesz obrzękom i puchnięciu nóg. Oprócz tego złagodzisz również wzrost ciśnienia tętniczego związany z wiekiem, a docelowo wpłyniesz na redukcję powikłań sercowo-naczyniowych i niewydolności serca, jeśli masz problemy z nadciśnieniem tętniczym.

Zmiana na lepsze

Widmo niesłonych ziemniaków, niedoprawionego gulaszu, czy bezsmakowej zupy, to najgorszy koszmar, jaki można sobie wyobrazić w kuchni. Jak więc ograniczyć sól, nie ograniczając smaku? Nic w tym trudnego. Jest sposób oszukania kubków smakowych, aby przyczynić się do polepszenia naszego stanu zdrowia, jednocześnie nie odbierając najważniejszego – wspaniałego smaku naszych potraw.

  • Bazylia i rozmaryn – mieszanka idealnie nadająca się na następcę soli

  • Tymianek – zioło bogate w substancje smakowe

  • Estragon – nadaje delikatnie słonawy posmak daniom

Oprócz tymianku, czy estragony warto dodać też inne poprawiające smak zioła. Bez względu na to, czy są świeże, czy suszone, z pewnością wzbogacą nasze dania, przez co brak soli nie będzie tak odczuwalny. Do grona takich ziół należą na pewno:

Natka pietruszki

Koperek

Czosnek

Cebula

Majeranek

Kminek

Jałowiec

Lubczyk

Sposobów jest więcej…

Zamiana soli na przyprawy to tylko jeden ze sposobów na wyzbycie się sodu z naszej diety. Dla tych, którzy wiedzą, że nie są w stanie wyrzucić soli z kuchni mamy inne sposoby na trzymanie się zdrowszego trybu życia bez nadużywania tego składnika:

  • Nie dosalamy potraw na talerzu – to najgorsze co możemy zrobić! Odrobinę osolona zupa przy gotowaniu, powinna już w takiej formie pozostać. Musimy przyzwyczaić się do delikatnego posmaku soli, a nie doprawiać wszystkiego na każdym kroku. Opcja ta jest szczególnie szkodliwa, ponieważ często nie znamy umiaru w potrząsaniu solniczką, ostatecznie więc danie może okazać się przesolone, zamiast idealne, co dodaje nam niepotrzebne gramy białej śmierci na naszym koncie.

  • Odrzuć lub w dużym stopniu ogranicz mocno słone produkty: chipsy, paluszki i inne szybkie przekąski, którymi zajadamy się z nudów. Równie dobrze możemy zastąpić to zdrowym posiłkiem, dużo bardziej wartościowym, a przede wszystkim zawierającym o wiele mniej soli.

  • Jedz świeżą, nieprzetworzoną żywność – dzięki temu wiesz co jesz. Gotowe produkty mogą zawierać bardzo dużo soli, natomiast przygotowywane przez ciebie potrawy ze świeżych produktów, niekoniecznie muszą być o tę sól wzbogacane (co w 100% zależy od Ciebie). Nie lepiej więc poświęcić chwilę wolnego czasu, na przygotowanie posiłku, zamiast kupować przetworzona niezdrową żywność?

 szkodliwość soli

Nie możesz się powstrzymać?

Mimo tak dużej liczby argumentów opowiadających się za odrzuceniem soli, ty nadal dosypujesz ją wszędzie? A może to nie do końca Twoja wina? Otóż może się okazać, że Twój pociąg do słonego jest spowodowany niedoborem wapnia. Spożywanie sodu (który znajduje się w soli) chwilowo podnosi poziom wapnia w organizmie, więc wydaje nam się, że zaspokoiliśmy naszą potrzebę. Więc, gdy organizm znów poczuje braki, daje nam sygnał do sięgnięcia po kolejną porcję. Na dłuższą metę takie postępowanie bardziej szkodzi niż pomaga.

Nie wiesz co tracisz

Sól i pieprz, dwa najpopularniejsze dodatki podczas gotowania. Dla niektórych jedyne… A przecież wybór przypraw jest naprawdę ogromny. Czasami nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że nasze dania mogłyby smakować o wiele lepiej, gdyby nie nasz ograniczony zasób wiedzy na temat ziół i przypraw. Może to właśnie czas na eksperymenty i wypróbowanie czegoś nowego ? Gotowanie to nie tylko sztywne trzymanie się przepisów, ale również szukanie nowych smaków i niestandardowych koncepcji. Ograniczenie soli, może okazać się twoim drogowskazem, który nie tylko pokaże zdrowszą drogę, ale może i smaczniejszą, bogatszą w smak i aromat.

Autor artykułu
Artykuł przygotowała Restauracja Okrasa z Wrocławia specjalizująca się w kuchni polskiej.
 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *