w

Dlaczego warto posłać dziecko do montessoriańskiej placówki?

Zainteresowanie rodziców filozofią Montessori jest coraz większe. Chcemy przecież, by nasze dziecko miało solidne podstawy do wzmożonego rozwoju. Chcemy również, by w pełni respektowano ich potrzeby i oczekiwania.

Wraz z coraz większą popularnością metody wychowania i kształcenia według Marii Montessori, w Polsce powstaje coraz więcej placówek przedszkolnych oraz szkolnych, w których to właśnie ten nurt jest podstawą programu pedagogicznego. Sprawdźcie, jakie są różnice pomiędzy nauczaniem systemowym a metodą Montessori.

Podstawowe zalety metody Montessori

Nie da się ukryć, że metoda Montessori znacznie różni się od tradycyjnego systemu edukacji, jaki każdego roku wytycza MEN. Nie chodzi tu o program samego nauczania, ale sposoby nabywania nowych umiejętności i zdobywania wiedzy przez najmłodszych. Wykorzystywane pomoce dydaktyczne są w przypadku placówek montessoriańskich zupełnie inne. W dużym skrócie można rzec, że edukacja wymyślona przez włoską lekarkę Marię Montessori nastawiona jest na realizację potrzeb indywidualnej jednostki, a nie całego zespołu. Oto czynniki, które wyróżniają tę filozofię na tle standardowego programu nauczania.

  1. To dziecko jest w centrum uwagi. Nie chodzi o przerobienie określonego materiału, ale raczej o to, by rozwój każdego ucznia przebiegał w odpowiednim dla niego tempie. Nie ma tutaj konkretnego planu, a pomoce dydaktyczne są wybierane samodzielnie przez ucznia.
  2. Zabawa poprzez naukę. Nie ma wątpliwości, że metoda Montessori zakłada przyjazne i harmonijne zdobywanie wiedzy i umiejętności. Zdaniem autorki nurtu to właśnie kreatywna zabawa pozwala utrwalać zdobywaną wiedzę. Właśnie dlatego montessoriańskie placówki tak dbają o zabawki edukacyjne dla dzieci, które staną się dla nich nie tylko rozrywką, ale również skuteczną pomocą w całym procesie nauczania.
  3. Praktyka, a nie teoria. Nauka przez doświadczenie to jedno z głównych dewiz Montessori. Właśnie do tego przydają się zabawki kreatywne i pomoce, które dziecko może wybrać samodzielnie. Już lata temu udowodniono, że kilkuletnie dziecko nie jest w stanie przyswoić obszernego materiału. Jego skupienie uwagi jest możliwe jedynie przez kilkanaście minut. To zbyt mało, by edukacja mogła rozwijać dziecko na właściwym poziomie.
  4. Harmonia to podstawa. W placówkach montessoriańskich nie funkcjonuje system kar ani nagród. Nie ma tam jasno wytyczonych przerw pomiędzy zajęciami. Przestrzeń przygotowana jest zaś do dobrej pracy samodzielnej oraz zespołowej. Pomieszczenia przedszkolne i szkolne są wyposażone w zabawki edukacyjne dla dzieci. Nacisk kładzie się też na zabawki kreatywne, ponieważ ważna jest tutaj nauka poprzez doświadczenia, przy uruchamianiu pełnej aktywności i zaangażowanie każdego ucznia.
  5. Samodzielne decyzje. Rolą nauczyciela jest przede wszystkim obserwacja. To dzieci proponują wybrany temat zajęć. To one również wybierają konkretne pomoce dydaktyczne.

Tradycyjne placówki przedszkolne i szkolne przez wielu traktowane są jak istne szkoły przetrwania. Nic więc dziwnego, że szukamy lepszych alternatyw. Od tego zależy przecież rozwój naszych pociech. Warto oferować im solidne podstawy, by mogły sprawnie radzić sobie później w życiu dorosłym.

Artykuł powstał na podstawie materiałów merytorycznych dostępnych na stronie: Kabum.pl metoda Montessori

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dania z frytkownicy

Nie tylko frytki – sprawdź jakie danie przyrządzisz we frytkownicy

Zabiegi lunchowe

Zabiegi lunchowe – trend coraz bardziej popularny w Polsce