Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Jak działa reklama internetowa?

Reklama internetowa jest w dzisiejszych czasach potężnym narzędziem. Wszystko to dzięki nieustannemu rozwojowi Internetu i jego globalności

Media cyfrowe

Jeśli chodzi o reklamy internetowe, dużo łatwiej jest za ich pomocą dostarczyć reklamodawcom dane na temat osób, które zobaczyły reklamę lub zareagowały na nią. Nie było to do końca możliwe, gdy stosowano reklamy na billboardach czy w gazetach – wtedy liczbę odbiorców można było podać w przybliżeniu. Może wydawać się, że mnogość informacji, które o użytkownikach sieci są przetwarzane przez Internet, posłużą do szpiegowania i nakłonienia do kupna czegoś, co wcale nie jest aż tak potrzebne.

Podmioty marketingu cyfrowego

  • reklamodawca – firma, która ma do sprzedania towar, i w tym celu musi zorganizować kampanię reklamową
  • agencja reklamowa – często działa jako pośrednik. Posiada wiedzę odpowiednią do poprowadzenia skutecznej kampanii reklamowej, a także kreatywność i doświadczenie, czego często brakuje reklamodawcy
  • wydawca – osoba lub organizacja umieszczająca reklamy na platformach cyfrowych. Czasami przejmuje rolę agencji.
  • sieci afiliacyjne – wirtualne przestrzenie, w których reklamodawcy znajdują się z wydawcami.

Reklama internetowa jawna

Jest to rodzaj reklamy, którą odbiorca może bez trudności zidentyfikować jako przekaz reklamowy. Zazwyczaj takie reklamy są opatrzone odpowiednią informacją, jednak niektórzy odbiorcy mimo wszystko odbierają je jako materiały niereklamowe. Na przykład – artykuły sponsorowane są odbierane za zwykłe, obiektywne i niekomercyjne teksty. Do zalet takiej formy reklamy internetowej z pewnością można zaliczyć to, że pozwala na lepszą kontrolę wyników, panowanie nad zmianami kampanii i wydatkami, a także ma duży zasięg i szybko realizuje swoje cele. Wadą jest jednak to, że odbiorca często nie ma świadomości, że właśnie trafił na przekaz reklamowy, co sprawia, że może być na niego odporniejszy i przyjąć go z pewną dozą krytyki.

Elementy jawnej reklamy internetowej:

  • linki sponsorowane (AdWords)
  • artykuły sponsorowane
  • banery reklamowe
  • RTB
  • YouTube
  • mailing
  • marketing automation
  • Facebook Ads

Reklama internetowa niejawna

Za tym pojęciem również kryją się narzędzia marketingu internetowego docierające ze swoim przekazem do internautów, ale odbiorcy nie są wprost poinformowani, że jest to forma reklamy. Osoby, które mają nieco większą wiedzę na temat marketingu, oczywiście bez problemu zdadzą sobie z tego sprawę. Wiedzą również, że uzyskanie czołowej pozycji na topowe frazy nie dzieje się przypadkowo. Zaletami takiej formy reklamy jest to, że odbiorca często nie ma świadomości, że ma do czynienia z formą reklamy, więc będzie bardziej chętny do zakupu. Jednak do wad można zaliczyć fakt, że  ta forma reklamy raczej nie stwarza nam możliwości tak dobrego raportowania, jak reklama jawna. W rezultacie jest nad nią mniejsza kontrola.

Elementy niejawnej reklamy internetowej:

  • pozycjonowanie
  • Facebook
  • content marketing
  • współpraca z bloggerami
  • Twitter
  • Instagram
  • marketing wirusowy

Modele płatności

Modeli płatności jest wiele. Jeśli chodzi o pay-per-impression (koszt uzależniony od liczby odsłon), reklamodawca opłaca każde wyświetlenie reklamy, nawet, jeśli użytkownik na nią nie kliknął. W modelu pay-per-click (płatność za kliknięcie), reklamodawca płaci wydawcy za każdym razem, kiedy ktoś kliknie w reklamę. W modelu pay-per-action reklamodawca płaci za każdym razem, gdy użytkownik wykona uzgodnione zadanie – na przykład zapisze się do newslettera czy wypełni ankietę. Oczywiście, reklamy internetowe przyciągają też oszustów, liczących na łatwy i szybki zarobek, jednak tacy znajdą się wszędzie gdzie w grę wchodzą pieniądze.

Podsumowanie

Należy pamiętać o tym, że najlepsze efekty zawsze osiągnie się korzystając z kilku form reklamy na raz. Podstawą skutecznej reklamy internetowej jest ciągła analiza, którą musimy podejmować już przed rozpoczęciem działań. Opłacalnym działaniem wydaje się wysłanie kilku zapytań do różnych agencji reklamowych, aby sprawdzić, co mają do zaoferowania.

Artykuł powstał we współpracy z firmą OnlineGroup zajmującą się reklamą internetową.

 

One Comment

Leave a Reply
  1. A reklama natywna na takich platformach contentowych jak whitepress czy mniej znane fusionpress.pl i reachbloger.pl są elementem reklamy jawnej czy ukrytej ?

     

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *