Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Rodzaje kreatyny i ich działanie?

Kreatyna to faworyta w wielkim świecie supli. Ceniona zarówno za swą skuteczność w budowaniu siły oraz masy, jak i bezpieczną formę. Nie ma bowiem drugiego tak dokładnie przebadanego suplementu, jak ona! Doskonale uzupełnia dietę i trening tak doświadczonych sportowców, jak i rekreantów, których suplementacja zwykle znacznie różni się od tej stosowanej przez zaprawionych siłaczy. O tym, czym kreatyna jest, jak się ją stosuje oraz jakie jej rodzaje wyróżniamy – poniżej. Zapraszam do lektury!

Czym jest kreatyna?

Kreatyna jest naturalnie występującym w organizmie ludzkim związkiem organicznym – aminą. Jej duże ilości (95%) są zmagazynowane w mięśniach w formie fosfokreatyny i wolnej kreatyny. Co ciekawe, kreatyna występuje naturalnie w żywności! Duże jej ilości znajdziemy w mięsie wołowym oraz rybach. Jednak, co często ma miejsce u sportowców, taka podaż nie wystarcza i wówczas należy sięgnąć po suplement.

Po co kreatyna?

Kreatyna stanowi nieodzowne wsparcie w budowie masy mięśniowej i wzroście siły, zaś jej suplementacja przynosi policzalne efekty! Rośnie bowiem jej stężenie w organizmie, co przyczynia się do wytworzenia jeszcze większej ilości ATP, a więc energii. To korzystne zjawisko, gdyż umożliwia wykonanie intensywniejszego treningu, co naturalnie oddziałuje na wzrost siły mięśniowej. To z kolei wpłynie pozytywnie na proces nadbudowy mięśni. Voila!

Czytaj:   Czy warto korzystać z tabletek wspomagających odchudzanie?

Rodzaje kreatyny

Wyróżniamy kilka gatunków kreatyny, które różnią się między sobą składem, stopniem rozpuszczalnościoraz skutecznością. Jednak, co na pewno łączy je wszystkie, to wspólny cel, a więc wzrost siły i nadbudowa mięśni, a także zwiększenie energii (ATP) w mięśniach. Przejdźmy zatem do meritum.

>> Monohydrat kreatyny

Inaczej monowodzian, to chyba najpopularniejsza forma kreatyny. Jest również najtańsza, jednak to nie czyni ją najgorszą, bynajmniej! Monohydrat stanowi połączenie w jedną molekułę cząsteczki wody z cząsteczką kreatyny. Charakteryzuje się wysoką biodostępnością oraz szybkim tempem wysycania tkanek. Co więcej, wykazuje działanie anaboliczne i antykataboliczne! Dodatkowo, wspomaga regenerację powysiłkową, redukuje kwasowość w mięśniach oraz przyczynia się do nadbudowy masy mięśniowej. Jak więc widać, “mono” wykazuje szerokie spektrum zastosowań, dzięki czemu stanowi podstawę suplementacji wielu sportowców.

Czytaj:   Wszystko o suplementach diety

>> Pirogronian kreatyny

Pirogronian stanowi połączenie cząsteczki monohydratu kreatyny z drugą – pirogronianu. Ceniony za łatwą przyswajalność, pirogronian zapewnia szybkie odnowy energii, opóźnia zmęczenie oraz zwiększa wychwyt i wykorzystanie glukozy z krwi.

>> Jabłczan kreatyny

To połączenie kreatyny z kwasem jabłkowym. Cechuje się doskonałą tolerancją przez organizm oraz najszybszą z dostępnych form kreatyny przyswajalnością. Suplementacja jabłczanem przyczynia się do zauważalnego wzrostu siły bez charakterystycznej dla tego środka odczuwalnej retencji wody. Co więcej, biorąc udział w cyklu Krebsa, jabłczan znakomicie podnosi poziom energii, a także dobrze się rozpuszcza.

>> Alfa-ketoglutaran kreatyny

Czyli AKG, to połączenie cząsteczek kreatyny z solą kwasu glutarowego. Cechuje się wysokim stopniem wysycania komórek kreatyną i dobrze się wchłania.

>> Kre-alkalyn kreatyny

To skoncentrowany buforowany monohydrat kreatyny. Znakomicie sprawdza się w budowie wysokojakościowej, beztłuszczowej masy mięśniowej. Wykazuje działanie anaboliczne, przyczyniając się do rozwoju masy. Dodatkowo, wpływa korzystnie na poprawę takich parametrów, jak siła i wytrzymałość, oraz przyspiesza regenerację.

>> Azotan kreatyny

Czyli połączenie monohydratu z cząsteczkami azotanów, powoduje rozszerzanie się mięśniówek naczyń krwionośnych, usprawniając transport składników odżywczych i tlenu. Wspomaga rozwój suchej masy mięśniowej, działa anabolicznie, zwiększa parametry siłowe i wytrzymałościowe, a także wspiera regenerację.

Czytaj:   Jak schudnąć bez efektu jo-jo?

>> Magnezowy chelat kreatyny

To kompleksowa formuła monohydratu z magnezem, zarazem jedna z najbardziej stabilnych form kreatyny. Odznacza się wysoką biodostępnością, poprawia regenerację, a jego anaboliczne działanie wspomaga budowę suchej masy mięśniowej.

>> Orotan kreatyny

Czyli połączenie monohydratu z cząsteczkami kwasu orotowego. Bardzo stabilna forma kreatyny, charakteryzuje się dobrą przyswajalnością przez organizm. Orotan wykazuje działanie anaboliczne, wspomaga budowę masy, zwiększa parametry siłowe i wytrzymałość. Do stosowania okołotreningowego.

Jak więc widać, rodzajów kreatyny jest sporo i chociaż różnią się one w zakresie pewnych cech, wszystkie mają jeden cel: budowa masy mięśniowej i wzrost energii. Wybór najlepszej pozostawiam już jednak Wam, drodzy Czytelnicy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *