w ,

Jak założyć sklep internetowy? – krok po kroku

Sklep internetowy z uwagi na swój wirtualny charakter wydaje się bardzo często dość efemerycznym rodzajem biznesu. Istniejąc w zasadzie w całości w cyfrowym świecie – poza realnymi stanami magazynowymi i personelem, który umieszcza produkty w paczkach do wysyłki – uznawany jest przez wielu za łatwy biznes.

 

Statystyki pokazują jednak, że bez odpowiedniej strategii marketingowej nic tu nie zdziałamy, podobnie jak w przypadku prowadzenia stacjonarnego lokalu. Założenie sklepu internetowego to proces wieloetapowy, a realizując go krok po kroku można mieć pewność, że wszystkie szczegóły zostaną dopięte na ostatni guzik i nie będziemy musieli zmierzyć się z konsekwencjami jakiejś przykrej niespodzianki. Jak to zrobić?

Trzeba mieć pomysł

Nie wykluczone, że na pomysł biznesu opartego na sklepie internetowym wpadniecie przypadkowo. Najczęściej jednak takie koncepcje rodzą się na skutek dogłębnej analizy rynku, oceny konkurencji i w oparciu o dopracowany biznesplan. Tego typu sprzedaż może funkcjonować zarówno jako autonomiczne źródło dochodu, jak i w roli elementu strategii wielokanałowej, np. jako uzupełnienie i rozszerzenie zasięgu sprzedaży stacjonarnej. Zanim jednak wprawimy w ruch machinę i powołamy wirtualny sklep do życia musimy dopełnić niezbędnych formalności w postaci założenia działalności gospodarczej, stworzenia kosztorysu i biznesplanu oraz listy niezbędnych rzeczy do rozpoczęcia sprzedaży internetowej.

Nazwa sklepu, oprogramowanie, domena i hosting

Jeśli chodzi o nazwę sklepu to wiąże się ona najczęściej z domeną, na jakiej zamierzamy postawić naszą wirtualną sprzedaż. Dobrze więc by było, aby łatwo wpadała w ucho, była prosta do zapamiętania, czy też nawiązywała do branży, jaką dany sklep internetowy się zajmuje. Pozostaje zatem oprogramowanie i hosting. W tym wypadku warto dokładnie poszukać odpowiedniej platformy, która może nie tylko zaoferować nam gotowe szablony i dzierżawę na zasadzie opłaty abonamentowej w modelu SaaS, ale również posiada możliwość zapewnienia hostingu, czy nawet wykupienia wybranej przez klienta domeny.

Obowiązki prawne

Chcąc stworzyć biznes internetowy całkowicie wolny od luk prawnych każdy przedsiębiorca powinien zadbać o przygotowanie:
– profesjonalnego regulaminu swojego sklepu,
– uwzględnienie przepisów regulujących tego typu działalność z poziomu ustawy,
– odpowiedniego zgłoszenia bazy danych sklepu do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO),
– przygotowanie i udostępnienie na stronie pism, które klient może pobrać w przypadku odstąpienia od umowy kupna, czy też reklamacji towaru,
– informacji o polityce prywatności i plików cookies.

Księgowość, paragony, faktury i stany magazynowe

Nikt nie mówił, że będzie łatwo, a ilość rzeczy, których trzeba dopilnować w momencie zakładania sklepu internetowego, potrafi przyprawić o zawrót głowy. Ustawa nakłada na taką działalność obowiązek wystawiania paragonów i faktur, więc jest to wręcz punkt obowiązkowy na drodze do sukcesu. Im większy magazyn tym bardziej przydatny może okazać się również program do śledzenia jego stanu, rejestracji braków i uporządkowania tak dużej ilości danych – najlepiej jeśli byłby on połączony ze sklepem internetowym, gdyż wówczas można zyskać sporą automatyzację całego procesu zamian.

System płatności i wysyłka

Punkt ten jest w zasadzie oczywisty, gdyż na tym właśnie opiera się działalność sklepu internetowego. Oczywiście wprowadzenie odbioru osobistego nie jest niczym nadzwyczajnym, jednak o wiele ważniejsze jest właściwe wybranie metod wysyłki (kurierów i innych opcji dających różnorodny wybór osobie kupującej) oraz systemu płatności – zwłaszcza możliwość wysyłki za pobraniem oraz uiszczenia należności online będą tu przydatne.

Finał

Ostatnimi krokami w procesie zakładania sklepu internetowego powinny być:
– stworzenie bazy produktów z dobrze napisanymi opisami i galerią zdjęć,
– zatowarowanie magazynu lub integracja sklepu z hurtownią,
– stworzenie pasującej do branży szaty graficznej, która jednocześnie będzie atrakcyjna dla klient,
– zapewnienie bezpieczeństwa danych wprowadzanych do sklepu,
– uruchomienie systemu umożliwiającego dodawanie przez klientów opinii na temat poszczególnych produktów.

Portal RedCart.pl wsparł nas merytorycznie.


  1. Sklep z artykułami do dekoracji wnętrz. Gdzie szukać dostawców?
  2. 7 gadżetów, które poprawią komfort i efektywność pracy w Twoim domowym biurze
  3. Jak wybrać zawód?

Originally posted 2017-09-06 08:46:41.

Skomentuj

Stylizacje z białą koszulą

Suplementy diety – kiedy i jak z nich korzystać?