burza mózgów
w , ,

Jak wygenerować wiele kreatywnych pomysłów, czyli burza mózgów w praktyce

Potrzebujesz nowych, świeżych pomysłów? Obojętnie, czy chodzi o biznesplan, zmiany w przedsiębiorstwie czy kreatywny projekt – istnieje pewna metoda, która może Ci pomóc, a jest nią burza mózgów.

Czym jest burza mózgów?

Najogólniej rzecz biorąc, można powiedzieć, że burza mózgów to technika, która pobudza kreatywne myślenie i sprzyja generowaniu wielu nowych pomysłów w stosunkowo krótkim czasie. Zwykle przeprowadza się ją grupowo. Warto jednak dodać, że świetne efekty możesz zauważyć również, gdy zdecydujesz się zastosować tę metodę indywidualnie – np. do pracy nad osobistym celem lub przy rozwiązywaniu danego problemu.

Czy warto przeprowadzać burzę mózgów?

Czy tego rodzaju spotkania wydają Ci się stratą czasu? Być może jak wiele osób sądzisz, że długie dyskusje do niczego nie prowadzą i lepiej poświęcić swoją uwagę pracy.

Istnieje jednak naprawdę wiele korzyści z burzy mózgów. Po pierwsze, zespół dąży do wspólnego celu, co podnosi morale i przy okazji stwarza poczucie, że każdy ma realny wpływ na dalszy los projektu, przedsiębiorstwa czy biznesplanu. Po drugie, burza mózgów stwarza przestrzeń do kreatywnego myślenia. W momencie gdy każdy dzień pracy sprowadza się do wykonywania zadania jednego po drugim, trudno znaleźć przestrzeń, by się zatrzymać i zacząć intensywnie myśleć – bez rozpraszaczy i bez poczucia, że powinno się być w innym miejscu.

Poza tym burza mózgów jest prawdziwą kopalnią niebanalnych pomysłów. Nie bez powodu mówi się, że co dwie głowy to niejedna. A jeśli tych głów jest kilkanaście i jeszcze lepiej – każda myśli w zupełnie inny sposób? Gdy jedna osoba jest empatyczna, druga porywcza, trzecia ma podejście pesymistyczne, a kolejna lubi analizować każdą informację, można połączyć siły i znaleźć rozwiązania, do których nie udałoby się dojść w pojedynkę.

Jak przeprowadzić burzę mózgów?

Skoro wiesz już, że zdecydowanie warto organizować tego typu spotkania, to czas przejść do praktycznej kwestii – jak powinna wyglądać burza mózgów?

Tak naprawdę wiele zależy od metody burzy mózgów, na którą się zdecydujesz. Wbrew pozorom masz znacznie więcej możliwości, niż tworzenie mapy skojarzeń, o czym dowiesz się z kolejnych akapitów.

Zwykle jednak schemat jest podobny:

  1. Przedstawiasz problem – najlepiej z wyprzedzeniem, by uczestnicy mogli się przygotować.
  2. Wybierasz koordynatora sesji, który będzie czuwał nad przebiegiem spotkania.
  3. Zbierasz pomysły.
  4. Przeprowadzasz sesję weryfikacji pomysłów.

Często jedno spotkania okazuje się niewystarczające. Gdy już wybierzecie końcowe pomysły, konieczne będzie opracowanie dalszych działań. Do tego może się przydać kolejna burza mózgów albo przynajmniej grupowe spotkanie.

Jakie są najpopularniejsze rodzaje burzy mózgów?

Jak już wiesz, do wyboru masz kilka metod przeprowadzania takiej sesji gromadzenia i weryfikacji pomysłów. Najlepiej więc, gdy poznasz 7 najpopularniejszych rozwiązań i wybierzesz to najlepiej dostosowane do Twoich potrzeb.

  1. Brainwriting – każdy zapisuje po 3 pomysły i przekazuje kartkę osobie obok. Ta rozbudowuje pomysł o konkretne działania lub skojarzenia. Kartka jest przekazywana do momentu, aż trafi do pierwotnego autora.
  2. Mindmapping – najbardziej klasyczna burza mózgów. Polega na tworzeniu mapy skojarzeń.
  3. Technika 6 kapeluszykażdy z uczestników otrzymuje określoną rolę symbolizowaną przez kolor kapelusza. Uczestnicy odpowiednio więc: skupiają się na faktach, stosują podejście optymistyczne, wcielają się w rolę krytyka, szukają alternatywnych rozwiązań, zarządzają procesem myślenia lub kierują się głównie emocjami.
  4. Odwrócona burza mózgów – zakłada spojrzenie na problem od odwrotnej strony i zastanawianie się „co jeszcze może pójść nie tak?”. Dzięki temu można przewidzieć wszystkie ewentualne błędy i im zapobiec.
  5. Szybkie tworzenie koncepcji – sprowadza się do zapisania jak największej liczby pomysłów w określonym czasie. Obowiązuje więc limit czasowy i liczy się przede wszystkim ilość.
  6. Karuzelowa burza mózgów – wymaga aktywnego uczestnictwa każdej osoby. Wszyscy podają po jednym pomyśle, a dopiero po zatoczeniu pełnego koła można dorzucić drugi pomysł itd.
  7. Charrette procedure – metoda, która sprawdza się, gdy do omówienia jest wiele pomysłów. Uczestników dzieli się na 5-6 osobowe grupy. Każda z nich dyskutuje o danym problemie przez określony czas i następnie przekazuje pomysł kolejnej grupie. Ten schemat działania przypomina więc nieco brainwriting.

Jakie są najczęstsze problemy burzy mózgów?

Burza mózgów wymaga odpowiedniej organizacji. W trakcie wymieniania się pomysłami można popełnić wiele błędów, które negatywnie wpłyną na wynik całego spotkania. Mowa tu przede wszystkim o takich kwestiach jak:

  • efekt zakotwiczenia – skupienie się na kilku pierwszych pomysłach i odrzucanie nowych propozycji już na początkowym etapie,
  • brak przygotowania, które może sprawić, że uczestnicy nie będą mieć dostatecznie wiele pomysłów,
  • brak zróżnicowania zespołu, który powoduje, że wszyscy uczestnicy myślą podobnie i przez to generują mniej pomysłów,
  • nierówne zabieranie głosu – osoby nieśmiałe albo wolniej przetwarzające informacje mogą mieć problem z przedstawieniem swoich pomysłów.

Zwróć uwagę na wszystkie te problemy podczas przeprowadzania burzy mózgów i upewnij się, że nie wystąpią w trakcie organizowanej przez Ciebie sesji. Dzięki temu zwiększysz szanse na zebranie mnóstwa świetnych pomysłów!

2 komentarze

Dodaj odpowiedź

    Skomentuj

    dieta przy refluksie

    Refluks to jedna z najczęstszych chorób przewodu pokarmowego. Jaką dietę stosować, by dolegliwości były jak najmniejsze?

    zalety korzystania z sauny

    Sauna to znacznie więcej niż sposób na relaks. Jakie korzyści ze sobą niesie?