Sklep internetowy z uwagi na swój wirtualny charakter wydaje się bardzo często dość efemerycznym rodzajem biznesu. Istniejąc w zasadzie w całości w cyfrowym świecie – poza realnymi stanami magazynowymi i personelem, który umieszcza produkty w paczkach do wysyłki – uznawany jest przez wielu za łatwy biznes.
Statystyki pokazują jednak, że bez odpowiedniej strategii marketingowej nic tu nie zdziałamy, podobnie jak w przypadku prowadzenia stacjonarnego lokalu. Założenie sklepu internetowego to proces wieloetapowy, a realizując go krok po kroku można mieć pewność, że wszystkie szczegóły zostaną dopięte na ostatni guzik i nie będziemy musieli zmierzyć się z konsekwencjami jakiejś przykrej niespodzianki. Jak to zrobić?
Spis treści:
Trzeba mieć pomysł
Nie wykluczone, że na pomysł biznesu opartego na sklepie internetowym wpadniecie przypadkowo. Najczęściej jednak takie koncepcje rodzą się na skutek dogłębnej analizy rynku, oceny konkurencji i w oparciu o dopracowany biznesplan. Tego typu sprzedaż może funkcjonować zarówno jako autonomiczne źródło dochodu, jak i w roli elementu strategii wielokanałowej, np. jako uzupełnienie i rozszerzenie zasięgu sprzedaży stacjonarnej. Zanim jednak wprawimy w ruch machinę i powołamy wirtualny sklep do życia musimy dopełnić niezbędnych formalności w postaci założenia działalności gospodarczej, stworzenia kosztorysu i biznesplanu oraz listy niezbędnych rzeczy do rozpoczęcia sprzedaży internetowej.
Nazwa sklepu, oprogramowanie, domena i hosting
Jeśli chodzi o nazwę sklepu to wiąże się ona najczęściej z domeną, na jakiej zamierzamy postawić naszą wirtualną sprzedaż. Dobrze więc by było, aby łatwo wpadała w ucho, była prosta do zapamiętania, czy też nawiązywała do branży, jaką dany sklep internetowy się zajmuje. Pozostaje zatem oprogramowanie i hosting. W tym wypadku warto dokładnie poszukać odpowiedniej platformy, która może nie tylko zaoferować nam gotowe szablony i dzierżawę na zasadzie opłaty abonamentowej w modelu SaaS, ale również posiada możliwość zapewnienia hostingu, czy nawet wykupienia wybranej przez klienta domeny.
Obowiązki prawne
Chcąc stworzyć biznes internetowy całkowicie wolny od luk prawnych każdy przedsiębiorca powinien zadbać o przygotowanie:
– profesjonalnego regulaminu swojego sklepu,
– uwzględnienie przepisów regulujących tego typu działalność z poziomu ustawy,
– odpowiedniego zgłoszenia bazy danych sklepu do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO),
– przygotowanie i udostępnienie na stronie pism, które klient może pobrać w przypadku odstąpienia od umowy kupna, czy też reklamacji towaru,
– informacji o polityce prywatności i plików cookies.
Księgowość, paragony, faktury i stany magazynowe
Nikt nie mówił, że będzie łatwo, a ilość rzeczy, których trzeba dopilnować w momencie zakładania sklepu internetowego, potrafi przyprawić o zawrót głowy. Ustawa nakłada na taką działalność obowiązek wystawiania paragonów i faktur, więc jest to wręcz punkt obowiązkowy na drodze do sukcesu. Im większy magazyn tym bardziej przydatny może okazać się również program do śledzenia jego stanu, rejestracji braków i uporządkowania tak dużej ilości danych – najlepiej jeśli byłby on połączony ze sklepem internetowym, gdyż wówczas można zyskać sporą automatyzację całego procesu zamian.
System płatności i wysyłka
Punkt ten jest w zasadzie oczywisty, gdyż na tym właśnie opiera się działalność sklepu internetowego. Oczywiście wprowadzenie odbioru osobistego nie jest niczym nadzwyczajnym, jednak o wiele ważniejsze jest właściwe wybranie metod wysyłki (kurierów i innych opcji dających różnorodny wybór osobie kupującej) oraz systemu płatności – zwłaszcza możliwość wysyłki za pobraniem oraz uiszczenia należności online będą tu przydatne.
Finał
Ostatnimi krokami w procesie zakładania sklepu internetowego powinny być:
– stworzenie bazy produktów z dobrze napisanymi opisami i galerią zdjęć,
– zatowarowanie magazynu lub integracja sklepu z hurtownią,
– stworzenie pasującej do branży szaty graficznej, która jednocześnie będzie atrakcyjna dla klient,
– zapewnienie bezpieczeństwa danych wprowadzanych do sklepu,
– uruchomienie systemu umożliwiającego dodawanie przez klientów opinii na temat poszczególnych produktów.
Portal RedCart.pl wsparł nas merytorycznie.
- Sklep z artykułami do dekoracji wnętrz. Gdzie szukać dostawców?
- 7 gadżetów, które poprawią komfort i efektywność pracy w Twoim domowym biurze
- Jak wybrać zawód?
Originally posted 2017-09-06 08:46:41.