jak dbać o finanse w początkującej firmie
w ,

Jak zadbać o finanse w początkującym biznesie? 7 najważniejszych rad

Jedną z największych obaw przy zakładaniu biznesu z pewnością jest ta związana z finansami. Być może jeśli dopiero od niedawna prowadzisz mikrodziałalność, też zastanawiasz się „czy na pewno mnie na to stać?”. Wiedząc, jak dbać o finanse w początkującej firmie, możesz jednak już na samym początku zyskać poczucie bezpieczeństwa i czuć się pewniej podczas rozwijania swojej działalności.

Jak dbać o finanse w początkującej firmie?

Wiele zależy od tego, na jakim etapie znajduje się Twoja działalność. W tym tekście skupmy się jednak na przypadkach raczkujących biznesów – na przykład tych, z którymi dopiero zamierzasz wystartować albo które dopiero zaczynasz rozkręcać. W takich przypadkach warto wdrożyć 7 podstawowych zasad.

  1. Przygotuj poduszkę finansową
  2. Załóż fundusz ratunkowy
  3. Oceń swoje potrzeby dochodowe
  4. Stwórz fundusz na rozwój firmy
  5. Regularnie przeglądaj swój budżet
  6. Kwestionuj wszystkie wydatki
  7. Pamiętaj, że budżetowanie ma być wsparciem, nie utrudnieniem.

1. Przygotuj poduszkę finansową

Skok na głęboką wodę może być motywujący, ale nie zawsze przyniesie najlepsze rezultaty. Jeśli czujesz, że jeśli od razu nie zaczniesz zarabiać, nie starczy Ci pieniędzy na rachunki, nie znajdujesz się w komfortowej sytuacji. A w takich warunkach trudno przecież w ogóle myśleć o rozwoju biznesu.

Właśnie dlatego zanim podstawisz wszystko na jedną kartę, zadbaj o poduszkę finansową. Zgromadź oszczędności pozwalające Ci przeżyć 2-3 miesiące bez jakichkolwiek dochodów. Mając spokojną głowę, w pełni skupisz się na swojej firmie.

Alternatywnie możesz pozostać na etacie, a biznes rozkręcać po godzinach. W tej sposób będziesz czuła się bezpiecznie, choć oczywiście takie rozwiązanie ma pewną istotną wadę – musisz przygotować się na duże zmęczenie i niewiele czasu wolnego.

2. Załóż fundusz ratunkowy

Druga kwestia to fundusz ratunkowy – pieniądze, które będziesz przeznaczać na nagłe, większe wydatki nieuwzględnione w miesięcznym budżecie na firmę.

Fundusz ratunkowy nie musi być bardzo pokaźną sumą. Na początek wystarczy nawet 1-2 tysiące złotych. Chodzi tylko o zapewnienie Ci poczucia, że w razie nagłych wypadków Twój biznes nie będzie od razu stratny.

Koniecznie pamiętaj przy tym, by w razie skorzystania z funduszu ratunkowego w kolejnych miesiącach go uzupełnić.

3. Oceń swoje potrzeby dochodowe

Zastanów się, ile pieniędzy potrzebujesz, by móc zająć się wyłącznie swoim biznesem, bez pracy na etat czy chwytania się innych zajęć. Dzięki temu będziesz też wiedzieć, do jakiego celu dążysz. Wieź przy tym pod uwagę także wydatki związane z działalnością – księgowość, podatki i dodatkowe opłaty razem stanowią przecież niemałe koszty.

4. Ustal kwotę na rozwój firmy

Już od początku zadbaj o stworzenie budżetu, który będziesz przeznaczać na dalszy rozwój swojej działalności. Mowa tu np. o zakupie szkoleń, zleceniu projektu strony internetowej, zatrudnieniu copywritera do stworzenia angażujących treści na Twojej stronie itd.

Bardzo wiele osób ignoruje tę kwestie. Wszystkie zarobione pieniądze od razu traktuje jako swoją wypłatę. Zarabia więc, ale biznes stoi w miejscu, a przynajmniej rozwija się wolniej, niż mógłby. Dopilnuj więc, by już od początku gromadzić fundusze, które pozwolą Ci ciągle piąć się w górę.

Jeśli nie chcesz ustalać konkretnej kwoty, możesz zamiast tego wyznaczyć konkretny procent od zarobków. Dzięki temu wraz z rosnącymi obrotami, będzie rosnąć też kwota na dalszy rozwój, a w razie trudniejszego miesiąca i tak odłożysz choć kilkadziesiąt złotych na swój firmowy fundusz.

5. Regularnie przeglądaj swój budżet

Jeśli dopiero uczysz się, jak dbać o finanse w początkującej firmie, zacznij od podstaw – przeglądania, ile pieniędzy wydajesz i na co je przeznaczasz. Zwróć uwagę przede wszystkim na takie kwestie jak:

  • stosunek wydatków do zarobków – być może ustalona przez Ciebie cena za produkty czy usługi jest za niska?
  • średnia stawka godzinowa netto,
  • koszty związane z prowadzeniem biznesu.

Mając większą świadomość swoich wydatków i zarobków, możesz wyznaczać sobie kolejne, realne cele. Będziesz też mieć punkt odniesienia, który pozwoli Ci ocenić w perspektywie następnych miesięcy, czy Twój biznes rzeczywiście się rozwija.

6. Kwestionuj każdy wydatek

Pewnie słyszałaś już nieraz, że ludzie, którzy zarabiają więcej, automatycznie zaczynają też więcej wydawać. Oczywiście istnieją wyjątki, ale te tylko potwierdzają regułę. Często więc proporcja wydatków do zarobków pozostaje niezmienna albo bardzo zbliżona.

Podobnie może być w przypadku firmy. Czy na pewno każdy z Twoich wydatków jest niezbędny? Zawsze warto zadawać sobie to pytanie. Być może na Twoje konto może co miesiąc trafiać większa suma niż obecnie, mimo że nie zwiększysz dochodu, a jedynie ograniczysz koszty.

7. Pamiętaj, że budżetowanie ma być wsparciem, nie utrudnieniem

Obojętnie, czy korzystasz z konkretnej metody budżetowania, kierujesz się radami znanego eksperta od finansów, czy sięgasz po jeszcze inne rozwiązanie – pamiętaj, że budżetowanie ma być narzędziem, które Ci służy. Nie powinno sprawiać, że na siłę robisz rzeczy, które wcale nie są dobre dla Twojego biznesu, tylko po to, by wpasować się w założenia danej zasady. Zawsze więc miej z tyłu głowy, że budżetowanie powinno ułatwiać zarządzenie firmą, a nie jeszcze je utrudniać. Tylko w ten sposób rzeczywiście odniesiesz korzyści z planowania swoich finansów.

2 komentarze

Dodaj odpowiedź

    Skomentuj

    jak nie marnować jedzenia

    Jak zmniejszyć ilość jedzenia, które marnuje się w Twoim domu? To prostsze, niż myślisz!

    jak dbać o zdrowie

    Jak zadbać o zdrowie jesienią?