Odsetek osób planujących zaszczepić się na grypę w 2020 roku jest ponad sześciokrotnie wyższy niż odsetek Polaków, którzy zaszczepili się na nią w poprzednim sezonie grypowym – wynika z najnowszego barometru nastrojów konsumenckich „Polacy w czasie epidemii” zrealizowanego przez agencję badawczą SW Research.
W Polsce od drugiej połowy września odnotowujemy rekordowe wzrosty zakażeń SARS-CoV-2. W ostatni weekend liczba nowych potwierdzonych przypadków zachorowań na koronawirusa zaczęła przekraczać 2 000. Jesienią tego roku sezon grypowy zbiega się z epidemią. Niektóre objawy koronawirusa są podobne do symptomów grypy, jednak śmiertelność na COVID-19 jest znacznie wyższa. Szczepienie na grypę ułatwia rozróżnienie tych infekcji oraz łagodzi przebieg innych zakażeń wirusowych. Dlatego eksperci od chorób zakaźnych podkreślają, że w sezonie grypowym 2020/2021 bardzo istotne jest zwiększenie poziomu wyszczepialności przeciw grypie w polskim społeczeństwie. W sezonie 2019/2020 na grypę zaszczepiło się 4% Polaków.
1/3 przebadanych Polaków deklaruje, że przynajmniej raz zaszczepiła się przeciwko grypie w przeszłości. W 2020 roku ¼ respondentów planuje zaszczepić się na grypę. Odmienne zamiary ma ponad połowa Polaków (52%), a 23% nie podjęło jeszcze decyzji odnośnie szczepienia. Co trzeci rodzic planuje zaszczepić na grypę swoje dziecko, a blisko co czwarty (24%) jeszcze waha się w tej sprawie.
Odsetek osób planujących zaszczepienie się na grypę w tym roku jest ponad sześciokrotnie wyższy niż odsetek Polaków, którzy szczepili się na nią w zeszłym sezonie. Spodziewany tegoroczny wzrost wyszczepialności na grypę w polskim społeczeństwie może wynikać z faktu, że część objawów grypy i koronawirusa jest takich samych, a sama szczepionka na grypę może łagodzić przebieg infekcji SARS-CoV-2 – zauważa Piotr Zimolzak, Wiceprezes Zarządu SW Research. Wpływ może mieć również obawa, że w przypadku zachorowania na grypę nie otrzyma się odpowiedniej opieki medycznej, ponieważ szpitale będą przepełnione pacjentami chorującymi na koronawirusa. Kolejne miesiące pokażą czy epidemia COVID-19 faktycznie przekonała Polaków do szczepienia się na grypę – komentuje Zimolzak.
Metodologia badania
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 22-25.09.2020 przez SW RESEARCH Agencję Badań Rynku i Opinii metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W badaniu zebrano 1006 ankiet z reprezentatywną próbą grupy Polaków. Badanie ma charakter cykliczny, prezentowane wyniki pochodzą z Pomiaru XII.
Szczegółowe informacje o projekcie
Projekt badawczy „Polacy w czasie epidemii” to cykliczny barometr nastrojów i zachowań konsumenckich w czasie izolacji. Realizowany jest co dwa tygodnie przy pomocy wystandaryzowanego kwestionariusza. Więcej informacji o projekcie dostępnych jest na stronie agencji SW Research (https://swresearch.pl/covid19), a pełne raporty z każdej fali badania publikowane są w zakładce „Raporty” (https://swresearch.pl/raporty).
Zobacz też: Bitcoin jest kobietą: Co kobieta powinna wiedzieć o bitcoinie?