Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Jak stworzyć własny kurs online: 8 przydatnych wskazówek

własny kurs online

Jeśli masz umiejętności lub wiedzę, którą chcesz się podzielić z innymi, dobrym pomysłem może być własny kurs online. Tym bardziej, że coraz więcej osób szuka w internecie przydatnych treści nie tylko w postaci artykułów, ale także różnego rodzaju szkoleń. Kurs online może być więc rozwiązaniem dla Ciebie i pozwolić na stworzenie dochodu pasywnego. Zanim jednak przekażesz swoją wiedzę innym, musisz wiedzieć, jak taki kurs stworzyć.

Wybierz temat kursu

Twój własny kurs online może dotyczyć dowolnej tematyki – od zakładania własnej firmy, przez programowanie, aż po szkolenie kulinarne. Możliwości masz praktycznie nieograniczone, jednak to właśnie dobór tematyki jest kluczem do sukcesu. Nie ulega wątpliwości, że kurs powinien dotyczyć czegoś, na czym dobrze się znasz. Inne osoby chętnie zapłacą za pomoc eksperta albo kogoś, kogo uważają za autorytet w danej dziedzinie. Co prawda możliwe jest także stworzenie kursu na temat, który po prostu Cię ciekawi. Nawet dobry research nie zastąpi jednak wiedzy opartej na doświadczeniu.

Sprawdź zainteresowanie

Musisz też zastanowić się, czy istnieje szansa, że ktoś zainteresuje się Twoim kursem. To, co Tobie wydaje się bardzo ciekawe, niekoniecznie musi być takie w oczach innych. Zanim więc zabierzesz się do pracy, zrób rozeznanie. Popytaj znajomych czy nawet obcych ludzi przy pomocy mediów społecznościowych i dowiedz się, czy znajdzie się ktoś potencjalnie zainteresowany Twoim kursem. Możesz też zrobić rozeznanie rynkowe, które pozwoli Ci zyskać odpowiedź na trzy pytania:

  • Czy ludzie mówią o danych zagadnieniach?
  • Czy zadają pytania związane z tematem?
  • Czy istnieje luka w ofercie konkurencji?

Pozytywna odpowiedź na te pytanie stwarza duże szanse na powodzenie całego projektu. Możesz też stworzyć stronę z krótką informacją o kursie i możliwością zapisów. Odwiedzający będą mieli wówczas możliwość wcześniejszego zakupu czy bezpłatnej rejestracji. Dzięki temu dowiesz się, jak duże jest zainteresowanie.

Wskaż realne korzyści

Aby znaleźć osoby zainteresowane Twoim własnym kursem online, musisz najpierw wyjaśnić im, w jaki sposób ten kurs im pomoże i co dzięki niemu zyskają. Nikt nie zapłaci za kurs, z którego nic nie wyniesie. Duże znaczenie ma więc na starcie wskazanie realnych korzyści. Wytłumacz więc potencjalnym klientom jakie umiejętności nabędą dzięki kursowi i jaką wiedzę uzyskają.

Zobacz też: Inwestycja w siebie – może jakiś kurs?

Stwórz zarys kursu

Kiedy pierwsze kroki masz już za sobą, czas na opracowanie samego szkieletu kursu. Nigdy nie zaczynaj od opracowania konkretnego zagadnienia. Pamiętaj, że na własny kurs online musisz patrzeć jako całość. Nim rzeczywiście zaczniesz tworzyć treści, zrób listę przydatnych lekcji i zagadnień, które planujesz poruszyć. Zastanów się, na jakie pytania potencjalni klienci mogą chcieć uzyskać odpowiedzi. Nie ograniczaj się tylko do własnych pomysłów – przeszukaj grupy powiązane z tematyką kursu i popytaj znajomych. A potem ułóż pomysły w logiczną całość, by całe szkolenie było uporządkowane i stanowiło płynne przejście z jednego zagadnienia do drugiego.

Zacznij tworzyć Twój własny kurs online

Po przygotowaniu planu pora na tworzenie szkolenia. Jeśli interesujesz się konkretną dziedziną albo masz w niej duże doświadczenie, prawdopodobnie do tej pory zdarzyło Ci się tworzyć wiele materiałów na ten temat. Skorzystaj więc ze swojej własnej pracy – artykułów, notatek, postów czy filmów na YouTube, by zaoszczędzić czas.

Do tworzenia kursu nie musisz też mieć profesjonalnego sprzętu ani być ekspertem w produkcji wideo. Obecnie nawet przy filmowaniu telefonem można osiągnąć wysoką jakość wideo. Jeśli chcesz zadbać o dźwięk, możesz jednak wyposażyć się w profesjonalny mikrofon. Pamiętaj także, by na koniec edytować plik przy pomocą jednego z dostępnych edytorów wideo. Dobrym pomysłem będzie także utworzenie krótkiego pliku PDF z podsumowaniem każdej lekcji lub dodatkowymi zagadnieniami, które mogą być przydatne dla uczestników szkolenia.

Podziel się swoim kursem ze światem

Po stworzeniu wszystkich treści, czas na wprowadzenie kursu do internetu. Jeśli masz już swoją profesjonalną stronę, utwórz osobną sekcję dedykowaną specjalnie kursowi. Możesz też pomyśleć o nowej stronie przeznaczonej tylko do tego celu. W zależności od platformy, jaką wybierzesz, przesyłaj kolejne lekcje jako osobne filmy lub organizuj je w kanały w bibliotece.

Sprzedawaj

Gdy wszystko jest już gotowe, czas rozpocząć sprzedaż. Dobrym pomysłem będzie stworzenie krótkiej wersji testowej dostępnej za darmo. Zachęci ona potencjalnych klientów do zapoznania się z całością dostępnego kursu online i pozwoli na skuteczną promocję. Przemyśl też sposób sprzedaży kursu. Do wyboru masz trzy opcje:

  • Możliwość wykupienia dostępu do filmów, które klient może oglądać nieograniczoną ilość razy;
  • Dostęp w formie płatnego abonamentu;
  • Możliwość zakupu kursu w różnych wersjach – na przykład wersji standard i wersji premium w zależności od potrzeb.

Buduj aktywną społeczność

Aktywna społeczność online zbudowana wokół Twojego kursu będzie mieć ogromny wpływ na sukces całego przedsięwzięcia. Przede wszystkim użytkownicy będą mogli razem dzielić się swoimi wątpliwościami, pytaniami czy postępami w nauce. Poczują się także częścią konkretnej społeczności. Grupa dostępna tylko dla uczestników kursu online sprawia, że cały kurs zyskuje dodatkową wartość i stanowi zachętę do dokonania zakupu.

To osiem najważniejszych, ale nie jedynych kroków składających się na Twój własny kurs online. Pamiętaj, że po utworzeniu kursu i rozpoczęciu sprzedaży wcale nie kończy się Twoja praca. Konieczne jest ciągłe prowadzenie strategii internetowej, promowanie swoich usług i zachęcanie kolejnych osób do skorzystania z Twojej oferty.

One Ping

  1. Pingback:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *