Home / ekologiczny dom / Za bezpodstawne zamieszczenie na etykiecie haseł takich jak „ekologiczny”, „wegański”, „hipoalergiczny” będą grozić kary

Za bezpodstawne zamieszczenie na etykiecie haseł takich jak „ekologiczny”, „wegański”, „hipoalergiczny” będą grozić kary

Kosmetyki z nowymi opakowaniami już w sklepach. To efekt nowego prawa

Producenci kosmetyków muszą obecnie nieco ostrożniej używać haseł takich jak „ekologiczny”, „wegański”, „hipoalergiczny” czy „nie zawiera parabenów”.

Od 1 lipca na etykietach nie powinny znajdować się informacje o właściwościach artykułów, które nie są poparte stosownymi badaniami. Za ich zamieszczanie grożą kontrole i ewentualne kary finansowe.

Z początkiem miesiąca zaczęły mieć zastosowanie załączniki III i IV Dokumentu Technicznego Komisji Europejskiej w sprawie oświadczeń dotyczących produktów kosmetycznych oraz nowych zasad określania poprawności stosowania deklaracji „free from” („nie zawiera”/ „wolny od”) i „hipoalergiczny”.
W praktyce oznacza to, że wiele marek zmuszonych było do zmian etykiet swoich produktów. Ci, którzy jeszcze tego nie zrobili narażeni są na kontrole odpowiednich organów, które weryfikować będą wdrażanie podyktowanych ustawą zmian.
To, czy dany producent musiał zmodyfikować opakowania kosmetyków zależało od tego, w jaki sposób do tej pory posługiwał się oznaczeniami „free from” oraz „hipoalergiczny”. Warto dodać, że powinien przy tym zwrócić uwagę także na takie czynniki jak percepcja konsumentów, zachowanie konkurencji oraz poparcie przekazywanych danych badaniami.

Jeśli zmiany na etykietach i w komunikacji rzeczywiście były konieczne, to powinny zostać wprowadzone do 1 lipca 2019 roku. Obecnie producenci powinni z wysoką ostrożnością posługiwać się m.in. hasłami „nie zawiera parabenów”, „nie zawiera barwników”, „nie zawiera konserwantów”, „ekologiczny”, „wegański”, „naturalny” jeżeli nie będą one poparte odpowiednimi badaniami oraz dowodami. Warto podkreślić, że co do zasady nie mogą oni stosować hasła „hipoalergiczny”. dr Joanna Uchańska, Managing Associate Działu Life Science & Healthcare w Kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Nieprawdziwe informacje nie powinny, w myśl nowych przepisów, pojawiać się zarówno na etykietach, jak i w komunikacji produktów, w tym w reklamach.

Zobacz również

nawyki kosmetyczne

5 nawyków kosmetycznych, które warto w sobie wyrobić

Wieczorne oczyszczanie skóry i wklepywanie kremu czy serum przed snem to rytuał, któremu poddaje się …

Wykorzystuję nie marnuję

Zapraszamy na spotkanie z Sylwią Majcher, z okazji premiery książki „Wykorzystuję, nie marnuję. 52 wyzwania zero waste”.

Rozpocznij pozytywne dla siebie i środowiska zmiany w swoim życiu z ekoplanerem! Zmiana codziennych nawyków …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *