Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Czym się różni praca w dziale kadr i płac od prowadzenia rekrutacji?

praca w dziale hr

Praca w branży HR często kojarzy się z prowadzeniem rekrutacji, ale również z prowadzeniem rozliczeń. Często HR-owiec łączy te dwie funkcje, jednak bywa, że zajmują się tym zupełnie osobne działy. Jak wygląda praca w dziale HR?

Jeśli interesujesz się zagadnieniami związanymi z zatrudnianiem i obsługą kadrową pracowników lub myślisz o przebranżowieniu się i rozpoczęciu kariery w tym obszarze, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

Miękki HR i zadania rekruterów

Jednym z obszarów branży HR jest tzw. miękki HR. Wiąże się on z wszelkimi działaniami związanymi z pracownikami, ich rekrutacją i rozwojem. Osoby zajmujące się miękkim HR-em, prowadzą przede wszystkim rekrutacje.

Zaczynając od wystawienia odpowiedniego ogłoszenia, indywidualnego kontaktu do znalezionych kandydatów, przez pierwszy kontakt telefoniczny, zorganizowanie spotkania na żywo czy rozmowy kwalifikacyjnej online, aż po pomoc w wyborze najlepszego kandydata. Proces prowadzenia rekrutacji bywa bardzo złożony i wymaga od rekruterów skupienia i możliwości pracy nad kilkoma zadaniami równocześnie. Często bowiem muszą zajmować się kilkoma rekrutacjami na raz, a każda z nich jest na innym etapie.

Kiedy już rekrutacja dojdzie do skutku i firma wybierze odpowiedniego kandydata, wydawałoby się, że na tym kończą się zadania rekrutera i może przejść do dalszego etapu.

Jeśli akurat rekruter pracuje w firmie outsourcingowej, zajmującej się stricte rekrutacją, zwykle będzie to koniec, jednak rekruterzy pracujący na stałe w danej firmie, mają przed sobą jeszcze dużo pracy.

Zadania działu kadr po zatrudnieniu pracownika

Kadrowców czeka dopełnienie wszystkich formalności związanych z zatrudnieniem czy wynajmem pracownika. Trzeba przygotować całą dokumentację, nie tylko umowę, ale również wiele innych dokumentów. Większość z nich trzeba wypełnić z odpowiednia datą, upewniając się, że kandydat wypełnił wszystko poprawnie.

Rekruterzy pracujący w dziale HR, często zajmują się wdrażaniem nowych pracowników w firmie. Nie chodzi oczywiście o dokładne zadania w pracy, ale zaznajomienie ich z pracownikami, biurem, polityką firmy itp.

Kolejne etap to dbanie o rozwój pracowników. Wiąże się to z organizacją szkoleń, organizowanie spotkań podsumowujących, prowadzeniem warsztatów itd. Często to sami HR-owcy, muszą się domyślić, czego dokładnie potrzebuje dany zespół, jak wspomóc rozwój danego działu czy komu przydałoby się dodatkowe szkolenie z jakiegoś zakresu. Aby móc

trafnie ocenić sytuację, HR-owcy muszą więc obserwować pracowników i mieć z nimi dobry kontakt.

Jednym z kolejnych obowiązków rekrutera jest również koordynowanie całej procedury zwolnienia pracownika. Tyczy się to zarówno sytuacji, kiedy zostaje on zwolniony, jak i kiedy sam decyduje odejść z pracy i składa wypowiedzenie.

W takim wypadku trzeba dojść do przyczyny zwolnienia, przeprowadzić rozmowę podsumowującą oraz zająć się wszystkimi formalnościami związanymi z rozwiązaniem umowy.

Praca w dziale kadr i płac

Osoby zajmujące się tzw. twardym HR-rem, mają nieco inne zadania. Ich praca wiąże się z wszelkiego rodzaju administracją. Zakres obowiązków kadrowych jest bardzo szeroki i często wymaga zaawansowanej wiedzy. Właśnie dlatego, wiele osób na tym stanowisku kończy studia kierunkowe lub przechodzi szkolenia kadrowe online, które prowadzą do udoskonalenia kluczowych umiejętności i wzrost szans na sukces w karierze HR-owej.

Ich zadania zaczynają się od sporządzenia umowy dla pracowników i dopracowanie jej w najmniejszych szczegółach. Jeśli działy rekrutacji i kadr są podzielone, to kadrowi odpowiadają za dokumentację, a rekruterzy pośredniczą między pracownikiem a tym działem, pomagając w finalizacji całego procesu dokumentacji. To jednak na kadrowych spocznie obowiązek prawidłowego sporządzenia umowy oraz pozostałej dokumentacji.

Ponadto osoby pracujące w twardym HR, będą odpowiedzialne za prowadzenie ewidencji czasu pracy, weryfikację ich poprawności oraz rozliczenia z pracownikami. Tutaj również bardzo ważna jest czujność. Wszelkie błędy w rozliczeniach mogą skutkować błędnym wynagrodzeniem czy opóźnieniami z wypłatą należności.

To jednak nie wszystko, kadrowi zajmują się jeszcze m.in. prowadzeniem akt osobowych pracowników firmy, sporządzanie umów cywilnoprawnych, zaświadczeń.  Prowadzą również kalendarze urlopowe, ewidencji badań lekarskich, szkoleń BHP.

Do ich zadań należy również rozliczanie się z urzędem skarbowym czy ZUS-em. Muszą więc monitorować ewentualne zmiany prawne i być na bieżąco z aktualnymi przepisami, nie tylko tymi dotyczącymi prawa pracy.

Praca w dziel HR i jej oblicza

Często, zwłaszcza w małych firmach często obowiązki są łączone i kumulują się na jednym dziale. W innych to księgowa wspiera dział rekrutacji i pomaga w rozliczeniach. Bywa i tak, że istnieje wyraźna granica między działem rekrutacji a kadrami.

Niezależnie jednak od tego czym zajmuje się dany zespół, pracownicy muszą mieć wiedzę i świadomość zarówno na temat procesu prowadzenia rekrutacji, jak i rozliczeń oraz wszelkich dokumentacji.

Osoby prowadzące rekrutacje również zajmują się dokumentacją, chociaż w mniejszym stopniu niż dział kadr. Natomiast kadrowi, często współpracują nie tylko z rekruterami, ale

również ze wszystkimi pracownikami w firmie, więc muszą posiadać również te miękkie umiejętności i mieć wiedzę jak wygląda praca w pozostałych działach

Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Skomentuj