skuteczne nagłówki blogowe
w ,

Jak tworzyć nagłówki blogowe, które nie pozwolą czytelnikom przejść obok Twoich tekstów obojętnie?

Nawet jeśli blogowanie to tylko Twoje hobby, z pewnością i tak zależy Ci na tym, by jak najwięcej osób zapoznało się z Twoimi treściami. Jeszcze większe znaczenie ma to jednak w momencie, gdy blog stanowi część prowadzonego przez Ciebie biznesu – pomaga Ci pozycjonować stronę i pozyskiwać klientów przy wykorzystaniu content marketingu. Wyróżnienie się spośród konkurencyjnych artykułów i wygranie walki o uwagę czytelnika nie jest jednak takie proste. Zadanie to jednak znacznie ułatwią skuteczne nagłówki blogowe.

Masz tylko chwilę, by zdobyć uwagę czytelnika

Pewnie doskonale zdajesz sobie sprawę, jak wiele treści jest w internecie. Nawet, jeśli śledzisz tylko artykuły z konkretnej branży, to pewnie i tak szkoda Ci czasu, by zapoznać się z nimi wszystkimi. Dokonujesz więc selekcji. Większości artykułów nawet nie otwierasz. Przeglądasz tylko stronę główną, wybierasz to, co potencjalnie może Cię zainteresować. Potem następuje kolejny odsiew na podstawie leadu czy tytułów poszczególnych akapitów.

Nic więc dziwnego, że skuteczne nagłówki blogowe są tak ważne. O ile te stosowane wewnątrz tekstu mają przede wszystkim informować o tym, co można znaleźć w konkretnym akapicie (a tym samym ułatwić skanowanie tekstu przez czytelnika), to już inaczej sprawa wygląda w przypadku nagłówku dla całego artykułu. Nawet jeśli masz świetne pomysły na wpisy blogowe, jakość sama się nie obroni, jeśli nikt nawet nie zechce kliknąć „czytaj dalej”. Tworząc nagłówek, musisz kierować się więc konkretnymi zasadami, które pozwolą Ci przykuć uwagę czytelnika i sprawić, że zdecyduje się przeczytać treść (a przynajmniej zapoznać się z leadem).

Jak powinny wyglądać skuteczne nagłówki blogowe?

Przed wymienieniem konkretnych rodzajów nagłówków, warto jeszcze omówić cechy, które powinny posiadać dobre tytuły wpisów blogowych. Mowa tu przede wszystkim o takich kwestiach jak:

  • Odwołanie do emocji – emocjonalny język sprawia, że czytelnikowi trudno przejść obok Twojego tekstu obojętnie. Istnieje więc większe prawdopodobieństwo, że zdecyduje się kliknąć w link
  • Zawieranie czasownika czynności – świetne efekty przynoszą takie nagłówki, które informują o tym, co zrobił dany podmiot albo co będzie mógł zrobić czytelnik, gdy przeczyta już treść artykułu.
  • Odwołanie się do zysku/ straty – każdy człowiek lubi coś zyskiwać. To może być czas, pieniądze czy np. komfort. Nikt nie lubi natomiast tracić, szczególnie w wyniku własnych błędów czy przegapienia świetnej okazji – tutaj więc zastosowanie znajduje efekt FOMO.
  • Przekazanie realnych korzyści – podstawową zasadą content marketingu jest to, że czytelnik musi coś zyskać. To on będzie oceniał, czy rzeczywiście tak się stało. Jako autor bloga musisz jednak zapewnić go, że warto poświęcić kilka minut na przeczytanie tekstu.
  • Zamieszczenie numeru – obojętnie, czy chodzi o statystykę, procent czy liczbę podpunktów, z których składa się lista opisana w Twoim artykule – liczby świetnie działają na czytelników. Głównie dlatego, że obiecują konkret.

Rodzaje nagłówków, które możesz wykorzystać na swoim blogu

Być może wydaje Ci się, że skuteczne nagłówki blogowe powinny być szczególnie wymyślne. Możesz więc nieco się rozczarować, kiedy zobaczysz poniższą listę. Prawda jest jednak taka, że tego rodzaju tytułu wpisów blogowych od dawna świetnie zdają egzamin. A przecież nie chodzi o to, by na siłę wyznaczać nowe szlaki, a raczej, żeby odnieść realne korzyści. Jeśli chcesz więc tworzyć nagłówki, które rzeczywiście skłaniają do klikania, możesz wykorzystać takie sposoby jak:

  • „X sposobów na” – stare, dobre listy świetnie się sprawdzają. Czytelnicy bardzo je lubią przede wszystkim ze względu na czytelność całego tekstu – wystarczy przejrzeć nagłówki i doczytać tylko te podpunkty, które ich interesują. Poza tym listy obiecują konkrety. A konkrety to ważna kwestia w przypadku tekstów blogowych.
  • Odpowiedź na pytanie – wiele nagłówków zaczyna się od słowa „dlaczego”, „jak” czy „co”. To jasny komunikat – treść odpowie czytelnikowi na konkretne pytanie. Znów więc spełnisz najważniejszy warunek – obiecujesz, że dasz tylko konkrety.
  • „Czy jesteś gotowy na…” – taki tytuł może brzmieć nieco clickbaitowo, ale z pewnością działa. Obojętnie, jaka jest odpowiedź czytelnika, to takie pytanie na pewno go zaintryguje. Wzbudza emocje, a przede wszystkim nawiązuje bezpośrednio do jego własnej sytuacji. Trudno więc przejść obok niego obojętnie.
  • Nagłówek typu ostrzeżenie – może przybierać różne formy („X błędów”, „uważaj na” itd.). Tego typu nagłówki blogowe również są skuteczne, bo zapalają w głowie czytelnika ostrzegawczą lampkę. Skoro istnieje ryzyko, że poniesie jakąś stratę albo popełni błąd, to przecież głupotą byłoby temu nie zapobiec, omijając tekst, prawda?
  • „Zrób to jak X” – skuteczne nagłówki blogowe to też te odnoszące się do osób, które odniosły duży sukces. „Naucz się pisać jak Hemingway” – to wszystko właśnie przykład nagłówków, które oferują ogromną korzyść (w końcu kto nie chciałby być mistrzem w jakiejś dziedzinie?) i odwołują się do autorytetów.

Oczywiście to tylko przykłady skutecznych nagłówków. Mając jednak tę wiedzę, możesz tworzyć tytuły dla swoich postów, które przyniosą znacznie lepsze efekty. Tak jak i w innych aspektach marketingu, musisz jednak pamiętać o analizie. Sprawdzaj, co działa na Twoją grupę docelową i wyciągaj wnioski. Z czasem zauważysz też, że Twoje nagłówki będą coraz lepsze.

Skomentuj

zakupy w internecie

O czym pisać, żeby inni chcieli czytać, czyli kilka prostych sposobów na znajdowanie tematów na bloga

praca w dziale hr

Czym się różni praca w dziale kadr i płac od prowadzenia rekrutacji?