w

Kobieta przedsiębiorcza – jak utrzymać i rozwinąć firmę?

Badania wykazują, że blisko 1/3 małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce jest prowadzona przez kobiety. Firmy te są bardziej stabilne, a ich właścicielki pozytywniej patrzą na ich rozwój.
Jak wynika z raportu Bisnode dotyczącego aktywności biznesowej kobiet, sześć najważniejszych branż, w których dominują kobiety-właścicielki, to sklepy spożywcze, fryzjerstwo i zabiegi kosmetyczne, agenci i brokerzy ubezpieczeniowi, sklepy z odzieżą i dodatkami oraz sprzedaż na bazarach i targowiskach. Poza działalnością detaliczną, która tu przeważa, kobiety chętnie zakładają punkty usługowe, jak rachunkowość czy księgowość, otwierają też własne lokale gastronomiczne i gabinety lekarskie. Szacuje się, że właścicielek firm jest w Polsce ponad 1 mln, z czego najwięcej w województwie mazowieckim – blisko 167 tys. Przyczyny, dla których Polki decydują się na prowadzenie własnej firmy, bywają różne. Wśród najczęściej padających odpowiedzi, zgodnie z danymi raportu PARP, wymienić można potrzebę polepszenia sytuacji materialnej (45%), potrzebę niezależności (23%), chęć wykorzystania sprzyjających okoliczności (23%), a także konieczność przejęcia firmy rodzinnej (11%). Z raportu Firmy.net 2015 wynika, że przedsiębiorstwa zarządzane przez kobiety są stabilniejsze, niż firmy zarządzane przez mężczyzn, nie tylko pod względem poziomu cen i sprzedaży na rynkach krajowym i zagranicznych, lecz także pod względem sytuacji finansowej. Może być to uwarunkowane rodzajem prowadzonej działalności. Kobiety najczęściej udzielają się w sektorach handlowym i usługowym, a te odnotowały lepsze wyniki, niż sektory budownictwa, przemysłu i rolnictwa, w których dominują przedsiębiorstwa prowadzone przez mężczyzn.

Kredyt na rozwój firmy

Założyć firmę jest łatwo, jednak nawet najlepszy pomysł na jej prowadzenie sam w sobie nie wystarczy. Potrzebny nam kapitał. Optymalnym rozwiązaniem jest kapitał własny, jednak nie zawsze nim dysponujemy. Zamiast zadłużać się u bliskich albo wchodzić w spółkę z kimś, kto niekoniecznie podziela naszą wizję rozwoju firmy, warto rozważyć zewnętrzne źródła finansowania. Banki stale wprowadzają do swojej oferty nowe propozycje kredytów, w tym dla małych i średnich przedsiębiorstw. Przeglądając je, trzeba zwrócić uwagę nie tylko na wysokość oprocentowania, ale również na to, czy bank pobiera prowizję i dodatkowe opłaty, na przykład za wcześniejszą spłatę należności. Ważna jest też wysokość pożyczki, jaką bank może nam zaoferować, czas jej spłaty, a także sam proces kredytowy: czyli jakie dokumenty i zaświadczenia są potrzebne, by ubiegać się o kredyt. – Każdy przedsiębiorca wie, jak trudno stworzyć firmę od podstaw, jak ciężki jest to proces i jak dużych nakładów finansowych wymaga. Brak płynności finansowej szybko rewiduje nasze marzenia i plany względem firmy – mówi Michał Knitter, dyrektor departamentu produktów w Idea Banku. – Chcąc pomóc takim przedsiębiorcom, wprowadziliśmy do naszej oferty Kredyt Fair. Wierzymy, że swobodny dostęp do środków, które można przeznaczyć na dowolny cel działalności firmy, pozwoli wielu przedsiębiorstwom w pełni rozwinąć swój potencjał.

Inne źródła finansowania

Poza kredytem bankowym, warto rozważyć też dofinansowanie z Funduszy Europejskich. Dotacje unijne rozpisane na lata 2014–2020 przewidują przekazanie 20 mln złotych na rozwój mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Większość tych środków będzie dostępna w ramach Programów Regionalnych poszczególnych województw. Wprawdzie największe szanse na dotacje mają firmy realizujące projekty w zakresie modernizacji i budowy dróg, wdrażania nowych technologii czy rozwiązań ekologicznych (efektowniejsze zużycie surowców naturalnych, ograniczenie ilości odpadów bezużytecznych, tworzenie elektrowni wiatrowych), jednak przykład Solange Olszewskiej, do niedawna prezes zarządu firmy Solaris Bus & Coach, pokazuje, że nie są to branże zarezerwowane wyłącznie dla mężczyzn. Dotacje można uzyskać również na rozwój działalności firmy, środki przeznaczając na rozbudowę infrastruktury, zakup nowego sprzętu, a także na zwiększenie aktywności własnej firmy na rynkach zagranicznych. Pomoc uzyskana w ramach Funduszy Europejskich nie zawsze ma formę dofinansowania i o tym trzeba pamiętać. Czasem, jak w przypadku środków na rozwój firmy, są to instrumenty zwrotne, jak gwarancje, poręczenia i pożyczki. Udziela się ich za pośrednictwem lokalnych instytucji finansowych, czyli banków, towarzystw gwarancyjnych i inwestorów. Warunki finansowania, w tym stopy oprocentowania i opłaty, określają właśnie te instytucje.

Badania Global Entrepreneurship Monitor 2013 wykazały, że przedsiębiorczość ma ogromny wpływ na zadowolenie z życia i satysfakcję z pracy zawodowej, przy czym kobiety przedsiębiorcy osiągają wyższe wskaźniki zadowolenia z życia, niż mężczyźni. Obojętnie, jaką ścieżkę finansowania wybierzemy, upewnijmy się, że będzie ona najlepsza dla naszej firmy.

Originally posted 2016-07-03 20:36:36.

Skomentuj

Polacy chcieliby mieć więcej czasu dla rodziny

PNO

Organizacje pożytku publicznego defraudują pieniądze?