Wiele lokalnych firm stara się wykorzystać zasięg internetu do zdobycia nowych klientów. Niestety, często kończy się to na użyciu podstawowych kanałów, przy popełnianiu tych samych błędów. Sprawdźmy, o czym pamiętać a czego unikać.
Strona i blog
Za dużo wysiłku wkładane jest w promocję, za mało w dopracowanie strony. Nie chodzi tu tylko o wygląd, choć ten też jest ważny.
Bez problemu można znaleźć strony, które nie mają wersji mobilnej, a przecież nawet ponad połowa ruchu to właśnie wejścia z urządzeń mobilnych.
Inna ważna rzecz to informacje o firmie, pracownikach, ofercie… Tu zawsze jest potencjał, by lepiej przedstawić firmę nowemu, potencjalnemu klientowi. Pomocny może być audyt UX, który wychwyci niedociągnięcia w samej funkcjonalności strony.
Zawsze wskazane jest prowadzenie bloga firmowego – to znakomite miejsce, by podzielić się informacjami z działania firmy i zbudować autorytet. Przy okazji to też wyróżnienie, bo jest duża szansa, że duża część konkurencji nie prowadzi takich działań.
Jak widać, już w ramach samej strony można podjąć dużo działań, by przekonać odwiedzającego do tego, że nasza firma jest najlepszym wyborem.
Mapki
Obowiązkowo trzeba zadbać o mapki dla naszej firmy. Nawet jeśli już istnieje – najpewniej jest to mapa założona automatycznie na podstawie rejestru firm (wtedy trzeba przejąć taką mapkę).
W tym celu należy założyć profil w usłudze Google i wypełnić wszystkie dane o naszej firmie jak oferta, godziny otwarcia itp. Im więcej informacji, tym lepiej. Warto też dodać kilka zdjęć.
Reklama
Najlepiej spisuje się połączenie reklamy Adwords oraz reklam na Facebooku. Te ostatnie pozwalają zawęzić grupę odbiorców do danej miejscowości a nawet dzielnicy. Dodatkowo możemy dodać inne parametry jak wiek, płeć, wykształcenie, zainteresowania… To bardzo potężne narzędzie pozwalające dotrzeć do nowych klientów. Trzeba jednak pamiętać, że pierwsze miesiące powinny być testem kampanii. Warto tu poeksperymentować, sprawdzić które frazy czy zawężenia przynoszą najlepszy odzew.
Social media
Firma powinna być obecna przynajmniej na Facebooku. Co do pozostałych platform – tu dużo zależy od profilu działalności. Wiele firm jak restauracje, bary czy sklepy odzieżowe może wykorzystać też Instagrama. Jeśli właściciel nie ma czasu na prowadzenie profili to takie działania można zlecić na zewnątrz lub delegować do tego pracownika.
Pozycjonowanie
Ruch z wyszukiwarek (bezpłatny) to nadal ważny element ściągania nowych klientów. Mowa tu zarówno o wynikach organicznych jak i wynikach mapek (trzypak u samej góry). Jeśli uda się zdobyć miejsce wśród mapek i dodatkowo miejsce w wynikach na pierwszej stronie to w połączeniu z reklamą Adwords będziemy widoczni w trzech różnych miejscach w ramach jednego zapytania.
Opinie w serwisach zewnętrznych
Nasi klienci mogą wystawiać oceny i pisać opinie w wielu różnych serwisach. Najczęściej jednak pojawią się one na profilu naaszej firmy w mapkach. Warto zadbać, by było tam jak najwięcej pozytywnych opinii. Można przypominać klientom o takiej opcji, np. poprzez podesłanie linka lub telefonicznie.
Brand24
Dobrze jest wiedzieć, co piszą o nas w innych miejscach. Jeśli nasza firma obsługuje większą liczbę klientów, to z pomocą może przyjść Brand24. Dzięki narzędziu będziemy dostawać informację o wszystkich wzmiankach o naszej firmie (lub innych zadanych słowach kluczowych) na portalach, blogach czy w social media.
Podsumowanie
Jak widać promocja lokalnego biznesu to nie tylko pozycjonowanie. To połączenie różnych źródeł ruchu oraz praca nad stroną, by jak najlepiej prezentowała firmę, ofertę i zachęcała do kontaktu. Artykuł powstał przy współpracy z agencją carted.pl, zajmującej się marketingiem internetowym.
Originally posted 2018-06-26 17:35:13.