Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Podstawy marketingu internetowego – 5 kroków, które pozwolą Ci rozwinąć biznes online

marketing internetowy jak zacząć

Pewnie doskonale zdajesz sobie sprawę, jak ważny jest marketing internetowy, ale nie wiesz, jak zacząć. Na szczęście wcale nie jest to takie trudne i dasz radę to zrobić nawet bez specjalistycznej wiedzy z zakresu marketingu czy pisania tekstów sprzedażowych. Na początek wystarczy, że zadbasz o kilka aspektów, które pozwolą Ci stworzyć solidną podstawę do dalszych działań online.

Czy każdy może się nauczyć marketingu internetowego?

Działalność w sieci może Cię przerażać. W końcu z jednej strony wiesz, że internet pozwala dotrzeć do dużego grona potencjalnych klientów i to nawet z całego świata. Z drugiej strony kiedy na przykład wpiszesz w wyszukiwarkę hasło „marketing internetowy – jak zacząć” czy przejrzysz listę książek poruszających to zagadnienie, może przytłoczyć Cię nadmiar informacji.

Po pierwsze pamiętaj jednak, że internet błyskawicznie się zmienia. Oznacza to, że rzeczy, które działały kilka lat temu, teraz mogą być już zupełnie nieaktualne. Stąd na rynku praktycznie każdego roku pojawiają się nowe książki zawierające informacje dopasowane do obecnych trendów. Nic więc dziwnego, że dostępnych materiałów jest tak wiele.

Poza tym marketing jest naprawdę rozległą dziedziną. Zdobywać wiedzę i doskonalić się w tym zakresie można właściwie cały czas, praktycznie bez końca. Nie musisz mieć jednak ambicji, by zostać ekspertem. Co więcej – wcale nie jest Ci to potrzebne. Aby pchnąć swój biznes w odpowiednią stronę, wystarczy, że wiesz, jak zacząć marketing internetowy. Już znając podstawy, jesteś w stanie osiągnąć konkretne efekty. Nie ma sensu zwlekać z rozkręceniem biznesu aż do momentu, kiedy osiągniesz poziom specjalisty. Tym bardziej, że wcale nie musisz. Na późniejszym etapie możesz po prostu skorzystać z pomocy osób, które marketingiem zajmują się od lat – na przykład zdecydować się na zatrudnienie agencji marketingowej czy copywritera.

Odpowiadając na pytanie z nagłówka – tak, marketingu może nauczyć się każdy. Niekoniecznie jednak od razu stanie się ekspertem. Aby prowadzić skuteczny biznes online, rzeczywiście potrzebujesz wiedzy marketingowej. Po pierwsze, dzięki temu samodzielnie postawisz pierwsze kroki w świecie online, po drugie pozwoli Ci to weryfikować działania zatrudnionych ekspertów. W zupełności wystarczą Ci jednak podstawy. W końcu przez większość czasu będziesz zajmować się prowadzeniem biznesu, a nie samym promowaniem swoich usług.

Marketing internetowy – jak zacząć?

Skoro już wiadomo, że marketing internetowy jest Ci niezbędny i że możesz się go nauczyć, to czas odpowiedzieć na pytanie – jak zacząć? Podstawy nie są trudne, ale wymagają od Ciebie zaangażowania i podjęcia konkretnych działań. Wygospodaruj więc na to czas i nie omijaj żadnego z poniższych podpunktów.

  1. Grupa docelowa
    Jeśli zdarzyło Ci się już wcześniej czytać o marketingu, pewnie pojęcie „grupy docelowej” nie jest Ci obce. Problem w tym, że wiele osób traktuje to zagadnienie po macoszemu. To duży błąd. Nie chodzi tylko o to, by wypisać podstawowe informacje o potencjalnych klientach. Musisz jeszcze z nich skorzystać. A jak to zrobić? Najlepiej sprawiając, by te informacje złożyły się na człowieka z krwi i kości. Stwórz swoją własną personę uosabiająca klientów. Możesz nawet nadać jej imię, by wydawała się bardziej rzeczywista. Zastanów się, co lubi, jakie ma przyzwyczajenia, co jest dla niej ważne. Nawet jeśli wydaje Ci się, że takie działanie do niczego nie prowadzi, to nie pomijaj tego punktu.
  2. Strategia biznesowa
    Masz już swoją personę? Zanim przystąpisz do działania, musisz jeszcze wygospodarować trochę czasu na opracowanie strategii biznesowej. Tylko wiedząc, do czego realnie dążysz, jakie masz oczekiwania i kiedy możesz powiedzieć, że cel został osiągnięty, będziesz w stanie efektywnie działać. Tworząc biznesplan w firmie, najlepiej korzystaj z metody SMART.
  3. Strona internetowa
    Mówiąco  tym, jak zacząć marketing internetowy, nie można pominąć kwestii strony firmowej. Dzięki niej zbudujesz profesjonalny wizerunek, zwiększysz rozpoznawalność w sieci i przy okazji zadbasz o ruch organiczny. Dobrym pomysłem będzie prowadzenie bloga firmowego i zamieszczanie na nim wartościowych treści. Jeśli zadbasz przy tym o dobór słów kluczowych i dowiesz się, jak tworzyć dobre wpisy na bloga, masz szansę na przyciągnięcie kolejnych klientów, którzy trafią do ciebie, szukając praktycznych porad czy przydatnych informacji.
  4. Promocja w mediach społecznościowych
    Obok strony internetowej duże znaczenie mają także social media. Zanim jednak bezmyślnie założysz konta firmowe na wszystkich dostępnych portalach, przyjrzyj się swojej personie. Gdzie Twoja grupa docelowa spędza najwięcej czasu? Może się okazać, że większość osób nie jest zainteresowana Instagramem, za to mocno udziela się na LinkedIn. A może działa głównie na Facebooku? Wybierz tę platformę, która pozwoli Ci dotrzeć do jak największej liczby klientów i właśnie na niej skup swoją energię i uwagę.
  5. Buduj świadomość marki
    Jeśli chcesz prowadzić marketing internetowy i nie wiesz, jak zacząć skutecznie to robić, 4 powyższe kroki to podstawa. Warto dodać do niego jeszcze piąty, jakim jest budowanie świadomości marki. Dbaj o rozpoznawalność, udzielając się na branżowych grupach, twórz wartościowe treści w social media, które zaangażują Twoich odbiorców i sprawią, że będą udostępniać te treści dalej. Nie zaniedbuj też kontaktu z klientami – daj się poznać, jako firma, która ceni ich potrzeby i pomaga rozwiązać ich problemy. Dobrym pomysłem będzie też nawiązanie współpracy z innymi przedsiębiorcami działającymi w branży. Rozpoznawalność zbudujesz na przykład poprzez tworzenie gościnnych wpisów, uczestniczenie w podcastach czy wydarzeniach branżowych.

Zobacz też:

BodyBoom – jak odnieść sukces na polskim rynku

Skomentuj