Biznesplan to ważny element w każdej działalności niezależnie od branży czy zasięgów. To właśnie dzięki niemu możliwe jest zarówno najbardziej optymalne rozpoczęcie biznesu, jak i dalszy rozwój przedsiębiorstwa w perspektywie kolejnych miesięcy czy lat. Jak więc stworzyć biznesplan w małej firmie?
Spis treści:
Czy biznesplan w małej firmie to konieczność?
Oczywiście znajdą się tacy, którzy firmę rozkręcili bez starannego planowanie. Spisanie podstawowych założeń czy celów usprawnia jednak pracę i pozwala uniknąć podejmowania niekorzystnych decyzji. To właśnie na etapie biznesplanu możesz przemyśleć wszystkie za i przeciw, a także uporządkować informacje i główne cele tak, by na pewno o nich nie zapomnieć.
Najważniejszym zadaniem biznesplanu jest jednak dostarczenie Ci informacji. Rozpisując wszystko na kartkach czy w pliku jesteś w stanie określić, które działania warto podjąć, a z których lepiej zrezygnować. W ten sposób masz też ogląd na całą sytuację – możesz rozważać różne możliwości i ustalać strategie na okoliczność spełnienia się zupełnie różnych scenariuszy. Odpowiadając więc na pytanie – biznes plan dla małej firmy to nie konieczność. Da się obyć bez niego, ale zdecydowanie nie warto.
Jak napisać biznesplan?
Wiadomo już, że biznesplan może bardzo ułatwić Ci prowadzenie działalności. W tym miejscu warto więc zastanowić się, jak go napisać. Tutaj niestety nie ma jednego niezawodnego sposobu. Wiele zależy więc od celu, jakiemu ma służyć. Może to sposób dla Ciebie, by lepiej zaplanować początek działalności, a może Twoja firma funkcjonuje na rynku już od wielu lat i chcesz ją rozwijać? Inaczej też będzie wyglądał biznesplan dla firmy, która stara się o dotacje na prowadzenie działalności. Jest natomiast kilka elementów, które zawsze powinny się pojawić:
- Streszczenie przedsięwzięcia
- Charakterystyka przedsiębiorstwa
- Opis usług czy produktów
- Charakterystyka rynku i konkurencji
- Strategia marketingowa
- Plan finansowy.
Streszczenie przedsięwzięcia
Pierwszym elementem biznesplanu jest streszczenie. To w nim pojawią się główne założenia i cele. Takie streszczenie powinno być napisane w prosty, zwięzły sposób. W tym elemencie najbardziej liczą się dane i konkrety. To właśnie na ich podstawie można ocenić, jakie są szanse na powodzenie przedsięwzięcia. Aby takie streszczenie było kompletne, najlepiej sporządź je dopiero na samym końcu. Dzięki temu możesz mieć pewność, że znajdą się w nim wszystkie informacje ujęte w dalszych punktach.
Charakterystyka przedsiębiorstwa
W dalszej części powinny znaleźć się podstawowe informacje o firmie. Oprócz historii czy nazwy przedsiębiorstwa jest to też miejsce na wskazanie lokalizacji i obszaru czy rodzaju wykonywanej działalności. Uwagę poświęć także celowi Twojej firmy. Zastanów się, jakimi wartościami się kieruje, jaką wizję w przyszłości chce realizować i czym wyróżnia się na tle konkurencji.
Opis produktów i usług
W biznesplanie nie może też zabraknąć Twojej oferty. W końcu Twoja działalność jako przedsiębiorcy polega właśnie na sprzedaży produktów lub usług, zdobywaniu nowych klientów i budowaniu zaufania do Twojej marki. Musisz więc mieć pełną świadomość, co oferujesz, a przede wszystkim – dlaczego ktoś chciałby to od Ciebie kupić. Napisz więc, jakie są cechy Twoich produktów. Skup się nie tylko na wyglądzie, ale także na zaletach. Dużo czasu poświęć na zastanowienie się nad tym, czemu klienci mieliby cokolwiek od Ciebie kupić i co wyróżnia Cię na tle konkurencji.
Jeśli nie wiesz, jak tworzyć opisy produktów albo chcesz ulepszyć swoją dotychczasową ofertę, ten punkt biznesplanu okaże się w tym pomocny. Może Ci się wydawać, że największe znaczenie mają opinie innych osób czy rozpoznawalność marki. Tak naprawdę na początku żadna firma nie jest jednak znana. Żeby trafić do klientów ze swoim nowym produktem potrzebujesz więc opisów, które przekonają ich, że Twoja oferta jest warta każdej złotówki. Na tym etapie biznesplan dla Twojej firmy powinien też uwzględniać kwestie finansowe. Zapisz koszty produkcji i nakład, jaki przewidujesz w perspektywie miesiąca czy roku.
Charakterystyka rynku i konkurencji
Niezależnie od tego, jaki produkt oferujesz, Twój biznesplan wymaga także analizy rynku i konkurencji. Jeśli Twój produkt nie jest czymś zupełnie innowacyjnym, prawdopodobnie w sklepach znajdują się już konkurencyjne oferty. Twoim zadaniem jest więc jakoś się wyróżnić. I właśnie tu pomoże Ci biznesplan. Przeanalizuj trendy panujące na rynku. Obserwuj konkurencje i ucz się od niej. Zastanów się też, w czym jesteś lepszy od innych przedsiębiorców i co więcej możesz zaoferować. Dzięki temu stworzysz lepszą i bardziej zachęcającą ofertę i podejmiesz odpowiednie działania marketingowe.
Strategia marketingowa
A skoro już mowa o marketingu to zarówno biznesplan w małej firmie, jak i w przedsiębiorstwie o ugruntowanej pozycji powinien mieć opracowaną strategię marketingową. Zastanów się, jakie masz cele i budżet i jakie działania możesz podjąć, by osiągnąć jak najlepsze korzyści. To właśnie ze względu na cele i możliwości finansowe musisz dobierać narzędzia i strategie. Jest to dobry moment, by określić sposób sprzedaży, kanały dystrybucji, z jakich zamierzasz korzystać, sposób reklamowania usług czy metody na budowanie świadomości marki.
Plan finansowy
Można powiedzieć, że każda część biznesplanu ma duże znaczenie, ale to właśnie plan finansowy jest podstawą, na której wszystko się opiera. To od Twoich funduszy oraz przewidywanych zarobków zależy bowiem, jakie działania możesz podjąć, a które opcje lepiej odrzucić. W tym miejscu odpowiedz więc sobie na pytanie nie tylko, jakie planujesz przychody i wydatki. Określ też, jakie chcesz osiągać zyski i jakie źródła finansowania ma Twoja firma. Na tym etapie możesz też zaplanować nowe sposoby zarabiania. Mogą to być chociażby źródła dochodu pasywnego, które pozwolą Ci na stałe zwiększyć zarobki.
Originally posted 2020-07-09 12:57:30.