Oferujesz produkty, które mają duży potencjał? A może właśnie dopracowałaś swoje usługi i możesz startować z biznesem? Świetnie, ale to nie wystarczy. Obojętnie, jak dobra jest Twoja oferta, klienci sami do Ciebie nie spłyną. Musisz do nich dotrzeć, a potem jeszcze zachęcić do zakupu. Jak to zrobić? Na początku poznaj sposoby na promocję biznesu, wybierz te z nich, które najlepiej pasują do Twojej marki i oferty, a potem działaj!
Spis treści:
1. Stwórz markę i logo
Pewnie jesteś bardzo dumna ze swoich produktów czy usług, ale nawet najlepsza jakość to trochę za mało. Aby przebić się wśród konkurencji, musisz jeszcze zadbać o rozpoznawalność i wiarygodność. Tutaj zdecydowanie przyda się zadbanie o kwestie graficzne – przede wszystkim zaprojektowanie logo. Nie zapomnij też o określeniu wartości Twojej firmy – pamiętaj, że klient wcale nie kupuje samego produktu. To te biznesy, za którymi stoją jasne idee, osiągają duże sukcesy.
2. Wystartuj ze stroną internetową
Strona internetowa jest jak Twoja wizytówka. Teraz każdy szuka informacji w sieci. Jeśli nie masz strony albo jest ona niedopracowana, od razu tracisz w oczach potencjalnych klientów, a Twoja oferta wydaje się mniej wiarygodna. Właśnie dlatego koniecznie stwórz stronę internetową. Pomoże Ci ona nie tylko wywrzeć dobre pierwsze wrażenie, ale też promować swoje produkty i usługi. Zawsze możesz też pomyśleć o połączeniu jej z blogiem, aby tworzyć content i w ten sposób zwiększać zasięgi.
3. Skorzystaj z możliwości Google
Wielu początkujących przedsiębiorców nie korzysta z możliwości oferowanych przez Google, a to duży błąd! W ramach dostępnych opcji możesz przede wszystkim utworzyć konto w Google Business i Google Places. Dodanie informacji o Twojej działalności do katalogu firm Google z pewnością wyjdzie Ci na dobre. Poza tym te sposoby na promowanie biznesu w internecie są darmowe, więc tym bardziej szkoda z nich nie skorzystać.
4. Optymalizuj
A skoro już mowa o darmowych rozwiązaniach, to koniecznie zainteresuj się też kwestią SEO. Poznaj przynajmniej podstawy dotyczące dobierania słów kluczowych, dbaj o to, by znajdywały się w pisanych przez Ciebie tekstach i analizuj statystyki wyszukiwani, by Tworzyć treści lepiej dopasowane do swoich odbiorców. To pozwoli Ci nie tylko poprawić pozycje w Google, ale i łatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów.
5. Wykorzystaj social media
Czy wiesz, że coraz więcej przedsiębiorców angażuje się w social media marketing? Dzieje się tak nie bez powodu – to świetne kanały docierania do potencjalnych klientów. Z ich pomocą możesz nie tylko promować produkty i usługi, ale też dać się poznać od „ludzkiej” strony i budować zaangażowaną społeczność. A to ważny krok w kierunku zdobywania lojalnych klientów.
6. Zacznij budować listę mailingową
Wiele małych firm nie zdaje sobie sprawy, jak wiele korzyści niesie za sobą e-mail marketing. Wydaje się, że newslettery to przeżytek albo rozwiązanie tylko dla większych graczy. W rzeczywistości jest jednak inaczej. Nie bez powodu mailing wciąż cieszy się zainteresowaniem. Jest naprawdę skuteczny. Czemu więc z niego nie korzystać? Nawet jeśli dopiero rozkręcasz biznes, na start zacznij budować listę mailingową.
7. Pamiętaj o call to action
Obojętnie, czy chodzi o newslettery, komunikaty na stronie głównej czy landing page – nie zapominaj o call to action. Wydaje się, że to zbędny element – w końcu użytkownik doskonale wie, jakie działania może podjąć. To jednak nieprawda i właśnie dzięki dodatkowej zachęcie do podjęcia konkretnej aktywności, możesz osiągnąć zamierzony efekt.
8. Zwiększ swoją wiarygodność dzięki opiniom
Nikt nie lubi wydawać pieniędzy na niesprawdzone rozwiązania. Sama też przed każdym zakupem czy skorzystaniem z oferty prawdopodobnie robisz research. Kto wypada w Twoich oczach lepiej – firma z wieloma opiniami czy ta, która wygląda, jakby nikt nie korzystał z jej usług? Odpowiedź jest oczywista. Pamiętaj, że Twoi potencjalni klienci będą mieli podobne myślenie. Aby przekonać ich do siebie zamiast do konkurencji, musisz zwiększyć swoją wiarygodność i zaufanie. Opinie zadowolonych klientów to idealne narzędzie.
9. Załóż blog
„Content is the king” wydaje się bardzo utartym stwierdzeniem. Ale czy wiesz, że obecnie internauci są tak zmęczeni reklamami, że wolą dowiadywać się o firmie na podstawie ciekawych artykułów niż z reklam? Blog to także idealne narzędzie do zwiększania rozpoznawalności, budowania pozycji eksperta i wykorzystania potencjału SEO.
10. Naucz się zmieniać przeznaczenie treści
Każdy kanał komunikacji rządzi się nieco innymi prawami, a jednocześnie poprzez każdy z nich możesz zdobywać klientów. Nie oznacza to jednak, że nie możesz wykorzystywać tego samego tematu na różnych kanałach. Masz już świetny post na blog? Pomyśl, jak przerobić go na wartościowy podcast albo przystępną infografikę, którą wrzucisz na Instagram.
11. Zaoferuj potencjalnym klientom coś za darmo
Być może zdarzyło Ci się brać udział w wielu wartościowych webinarach, a nawet całodziennych konferencjach biznesowych. Czy sądzisz, że organizatorzy rzeczywiście zrobili to wszystko „za darmo”? Tylko pozornie, bo w praktyce mogą zyskać na tym przedsięwzięciu znacznie więcej, niż się wydaje – zwiększyć zainteresowanie swoimi produktami, swoją rozpoznawalność albo wzbudzić zaufanie. Właśnie dlatego rozważ zaoferowanie swoim klientom czegoś za darmo. To może być ebook, webinar albo konsultacje. Takie rozwiązanie może Ci się opłacić.
12. Występuj gościnnie
Nawet jeśli wydaje Ci się, że udało Ci się znaleźć swoją niszę, to i tak na pewno konkurencja jest spora. Zamiast jednak traktować ją jak przeciwnika, pomyśl, jak zmienić tę sytuację na własną korzyść. Gościnne wpisy na blogu, wystąpienie w podcaście czy w filmie na YouTube pozwoli Ci dotrzeć do odbiorców Twoich konkurentów. A jeśli ich grupa docelowa jest spójna z Twoją oznacza to dla Ciebie wielu nowych potencjalnych klientów.