rozpoczęcie kariery w marketingu
w

Przydatne wskazówki, które ułatwią Ci rozpoczęcie kariery w marketingu

Branża marketingu ma ogromny potencjał. Obejmuje wiele dziedzin i jest bardzo elastyczna, dlatego łatwo znaleźć sobie w niej miejsce. Poza tym specjaliści od marketingu zarabiają niemałe pieniądze. Jest to o tyle bardziej kuszące, że rozpoczęcie kariery w marketingu wcale nie wymaga ukończenia konkretnych studiów. Możesz to robić także bez dyplomu. Wystarczy, że masz odpowiednie umiejętności i wiesz, jak rozwijać swoją karierę. Jeśli więc i Tobie marzy się praca w tej branży, kilka wskazówek może ułatwić Ci zadanie.

Zawsze bądź na bieżąco

To jedna z tych branż, gdzie nie możesz stać w miejscu. Żeby wiedzieć, jak skutecznie sprzedawać czy osiągać cele marketingowe, musisz pozostawać na bieżąco z różnymi schematami zachowań czy nowinkami z zakresu marketingu. Twoja edukacja tak naprawdę nigdy się nie skończy, bo jeśli spoczniesz na laurach, bardzo szybko pozostaniesz w tyle za konkurencją. Rozpoczęcie kariery w marketingu wymaga zdobycia pewnej wiedzy, ale z czasem musisz jeszcze bardziej ją pogłębiać. Jeśli więc nie lubisz stale się uczyć, a śledzenie nowinek w branży wydaje Ci się zupełnie nieatrakcyjne, zastanów się, czy to na pewno praca dla Ciebie.

Czy studia są tu niezbędne?

Jak to zostało powiedziane we wstępie, by zacząć pracować w marketingu nie potrzebujesz dyplomu ukończenia konkretnego kierunku. Możesz jednak zastanawiać się, czy bez takich studiów odnajdziesz się w branży i sobie poradzisz. Studenci zwykle szybko przekonują się, że przyszła praca ma niewiele wspólnego z wiedzą zdobytą na uczelni. W przypadku marketingu jest podobnie. Co więcej, skoro branża szybko się zmienia, to rzeczy, których nauczysz się na pierwszym roku, w momencie zakończenia edukacji mogą być już nieaktualne.

Oczywiście nie można jednak powiedzieć, że studia marketingowe to kompletna strata czasu. Zapoznasz się na nich z pewnymi podstawami tej branży i najważniejszymi aspektami biznesu, które mogą Ci się przydać w dalszej pracy. Nie zmienia to jednak faktu, że równie dobrze możesz zdobyć tę wiedzę na własną rękę.

A jak to zrobić? Najlepiej zacząć od żargonu marketingowców. Dowiedz się, czym jest SEM i SEO, CTA czy inne skróty używane w tej branży. Poznaj też inne często stosowane sformułowania takie jak, efekt przynęty, efekt ekspozycji czy model AIDA. Stale zdobywaj też nowe umiejętności i korzystaj z okazji, by poszerzyć swoją wiedzę. Dobrym pomysłem może być obserwowanie profili czy blogów osób cenionych w tej branży.

Zbuduj swoją markę osobistą

Możesz mieć naprawdę dużą wiedzę i świetne umiejętności, ale to samo w sobie nie zawsze się obroni. Musisz jeszcze dać się poznać ludziom i zdobyć ich zaufanie. I właśnie tutaj pomoże Ci budowanie marki osobistej. Potencjalni klienci przed nawiązaniem współpracy prawdopodobnie będą szukać o Tobie informacji w sieci. Zadbaj więc o to, by Twoje profile w social media były dopracowane i stanowiły wizytówkę Twoich umiejętności.

Dobrze zbudowana marka osobista pozwoli Ci także przyciągać nowych klientów bez zabiegania o nich. Jeśli zyskasz rozpoznawalność w sieci i wielu zadowolonych klientów, kolejni będą do Ciebie przychodzić sami. A jak budować markę osobistą? Możesz dzielić się wiedzą, która pozostanie aktualna także za kilka lat. Dzięki temu zbudujesz duże zaplecze tekstów. Jeśli masz dostateczną wiedzę czy umiejętności pomyśl też o napisaniu książki czy stworzeniu własnego kursu.

Zadbaj o content

Skoro już mowa o zdobywaniu klientów, to rozpoczynanie kariery w marketingu możesz zacząć od zastanowienia się, do jakich osób chcesz dotrzeć. Znajomość grupy docelowej pozwoli Ci dopasować sposób komunikacji, ale i treści, jakie tworzysz. Jeśli udowodnisz, że naprawdę rozumiesz swoich odbiorców, zyskasz ich zaufanie, a przy okazji pokażesz, że naprawdę nadajesz się do tej roboty – umiesz „wejść w buty klienta”. A taką umiejętność zdecydowanie ceni się w tej branży. Aby wiedzieć, jak tworzyć dobre wpisy na bloga firmowego czy jakie jest główne źródło ruchu na Twojej stronie, zapoznaj się z podstawami korzystania z Google Analytics.

Zdecyduj się na rozpoczęcie kariery w marketingu już teraz!

Dużym błędem, który popełnia wiele osób, jest stałe odkładanie swoich projektów na później. Nie chodzi tu tylko o rozpoczynanie kariery w marketingu. Odnosi się to także do uruchomienia własnego podcastu, założenia firmy czy ukończenia pierwszej książki. Obojętnie jak wielką masz wiedzę, może Ci się wydawać, że wciąż jest to jeszcze za mało. W ten sposób chronisz się też przed potencjalną krytyką – w końcu skoro nikt nie widzi Twojej pracy, nie otrzymasz negatywnego feedbacku.

Pamiętaj jednak, że nie musisz już na start być ekspertem. W końcu to praktyka czyni mistrza. Poza tym liczą się rzeczy skończone. Jeśli więc masz już podstawową wiedzę, która umożliwi Ci rozpoczęcie kariery w marketingu, to nie zwlekaj. Reszty nauczysz się z czasem. W końcu ten zawód i tak wymaga ciągłego uaktualniania wiedzy, więc i tak wciąż będziesz się uczyć.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    mama na studiach

    Na studia nigdy nie jest za późno – jak pogodzić wychowanie dziecka z nauką?

    negatywne skutki koronawirusa

    Jak zapobiegać negatywnym skutkom psychicznym pandemii