Home / Zdrowie / Warzywa i owoce – jak przekonać do nich dzieci ?

Warzywa i owoce – jak przekonać do nich dzieci ?

Rok szkolny coraz bliżej, dlatego pamiętajmy, aby w plecaku zamiast słodyczy czy chipsów – znalazły się warzywa i owoce. Przede wszystkim sami dajmy przykład swoim dzieciom. Do jakich wskazówek powinniśmy się stosować, aby zachęcić najmłodszych do jedzenia owoców i warzyw?

 

Czym skorupka za młodu …

Według doniesień polskie dzieci nie spożywają wystarczającej ilości warzyw i owoców. Jeśli nie przywykną do zdrowych posiłków w młodym wieku, najprawdopodobniej w dorosłym życiu będą serwować niezdrowe produkty nie tylko sobie, ale również swoim dzieciom. Jedząc zbyt małe ilości warzyw i owoców – nie dostarczymy do organizmu odpowiedniej ilości substancji odżywczych i witamin.

Owoce i Warzywa – co w nich znajdziemy ?

Wśród wielu składników, w które bogata jest dieta roślinna, należy wymienić:

  • witaminy (C, z grupy B, beta-karoten)
  • składniki mineralne (potas, magnez, wapń, żelazo)
  • cukry (proste, dwucukry, wielocukry)
  • błonnik
  • barwniki.

Składniki te wpływają na prawidłowy rozwój i funkcjonowanie młodego organizmu, dodają mu energii i wzmacniają odporność. Spożywanie warzyw i owoców już od najmłodszych lat może uchronić nas przed otyłością i rozwojem chorób cywilizacyjnych – jak nowotwory, zawał serca czy choroby sercowo-naczyniowe.

Warzywa i owoce od 6 miesiąca życia

Dziecko powinno otrzymać pierwsze warzywa, gdy ma pół roku. Zacznijmy od podawania małych porcji – wystarczy jedno warzywo dziennie. Następnie powinniśmy stopniowo zwiększać ich ilość, jak i wprowadzać owoce. Aby zachęcić najmłodszych do jedzenia produktów roślinnych powinniśmy być cierpliwi i konsekwentni – dotyczy to obojga rodziców. Po jakimś czasie dziecko będzie samo sięgać po owoce i warzywa, które mu wcześniej stopniowo, ale konsekwentnie proponowaliśmy.

Jak zachęcić ?

Teoria teorią jednak rzeczywistość bywa inna. Niekiedy mimo stosowania się do zaleceń, wielu rodzicom ciężko mówić o sukcesie. Przede wszystkim my jako rodzice spożywajmy jak najwięcej warzyw i owoców, wówczas dzieci pójdą w nasze ślady.

O jakich wskazówkach powinniśmy jeszcze pamiętać?

1. Kolejność wprowadzania produktów do diety

Owoce zawierają więcej cukru niż warzywa, dlatego są bardziej lubiane przez dzieci. Gdy wprowadzamy do diety malucha pokarm stały – najpierw wprowadźmy warzywa, a dopiero po jakimś czasie owoce.

2. Wspólne przygotowywanie posiłków

Posiłki przyrządzajmy wspólnie z dziećmi. Jeśli są w odpowiednim wieku mogą same pokroić składniki na sałatkę czy wycisnąć sok w wyciskarce. Jeśli syn czy córka są za mali na posługiwanie się nożem, możemy podsunąć im pokrojone już warzywa i owoce, aby samemu skomponowali sałatkę.

3. Dajmy wybór

Owoce i warzywa są chętniej jedzone przez dzieci, które nie tylko wspólnie z rodzicami przygotowują posiłki, ale też mają wybór które z nich chcą jeść. Każdy ma swój gust i nie należy narzucać go swoim dzieciom. Jedno dziecko woli marchewkę bo ma ładny kolor, a inne wybierze ogórka, gdyż zna go z piosenki.

4. Kolorowe, soczyste i chrupiące

Warto przygotowywać owoce i warzywa, które są:

  • kolorowe, ich barwa nie tylko zachęci do zjedzenia, ale przede wszystkim wiąże się z określonymi substancjami, które wpływają na wartość odżywczą
  • soczyste i chrupiące, gdyż najmłodszym smakują bardziej niż miękkie produkty.

5. Własna hodowla

Jeśli będziemy prowadzić własną uprawę i pomogą nam w tym dzieci – sukces będzie gwarantowany. Zachęćmy „małych farmerów” do obserwowania jak rosną pomidory czy papryka. Później chętnie będą zjadać owoce własnej pracy.

Zobacz również

Dla właściwego funkcjonowania wszyscy potrzebujemy ciszy

Badania nie pozostawiają złudzeń: natłok bodźców negatywnie wpływa na mózg człowieka. Do właściwego rozwoju potrzebujemy …

smog w polsce

Smog w Polsce – 7 rad, jak się przed nim chronić

Smog – aktualnie na ustach wszystkich. Wszędzie słychać o jego szkodliwości, ale także o tym, …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *