Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Suplementy diety – kiedy i jak z nich korzystać?

Dostępne statystyki dowodzą, że Polacy wręcz masowo już korzystają z suplementów diety a sam rynek rynek witamin, mikroelementów i innych substancji odżywczych w tabletkach lub innej postaci z roku na rok na zwiększa swoje obroty w tempie kilkudziesięciu procent.

Niestety, popularność suplementów w naszym kraju nie idzie w parze z chociażby podstawową wiedzą na ich temat. Stąd bardzo często stosujemy suplementy nie tylko niepotrzebnie, ale często wybieramy również produkty, które de facto nie wykazują żadnego wpływu na ludzki organizm. Kiedy i jak należy więc korzystać z suplementów diety? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco bliżej.

Suplementy diety – kiedy i jak z nich korzystać?

Przede wszystkim, jak sama nazwa wskazuje, suplementy diety powinny stanowić jedynie dodatek do naszego codziennego jadłospisu. W charakterze substytutów diety można je stosować tylko przez pewien czas i w sposób ściśle kontrolowany.

Najlepszą metodą na sprawdzenie, czy nasz organizm faktycznie potrzebuje suplementacji jest uważne obserwowanie własnego ciała, dokładna analiza naszej codziennej diety a także wykonanie poszerzonej morfologii krwi z oznaczeniem ilości poszczególnych pierwiastków mineralnych. Dzięki morfologii możemy wiedzieć na pewno, czy na przykład dotyczy nas niedobór żelaza lub magnezu. Obserwacja fukcjonowania naszego organizmu oraz analiza składu naszej diety pomoże nam dowiedzieć się, czy grożą nam niedobory niektórych witamin. Jeżeli przykładowo nasza codzienna dieta jest uboga w warzywa i owoce a ponadto rzadko spożywamy tłuste morskie ryby, to istnieje spore ryzyko, że brakue nam witamin C,E, D oraz kwasu foliowego. Jeżeli na dodatek morfologia wykaże zbyt niski poziom magnezu lub żelaza, możemy rozpocząć również suplementację preparatami zawierającymi te pierwiastkii.

W tym miejscu należy jednak uczynić niezwykle istotne zastrzeżenie, a mianowicie: nie wszystkie suplementy diety są skuteczne. Jeżeli jest to możliwe, należy wybierać preparaty mające status leków (oznacza to, że ich skuteczność została potwierdzona naukowo) lub preparatów przepisywanych na receptę. Dotyczy to przede wszystkim preparatów zawierających pierwiastkach naturalne, w szczególności magnez oraz cynk.

Jeżeli w przypadku danej witaminy lub pierwiastka mineralnego nie są dostępne preparaty posiadające status leków lub przepisywane na receptę, najlepiej jest wybierać produkty pochodzące od renomowanych, sprawdzonych producentów.

Przed rozpoczęciem suplementacji warto dowiedzieć się również kilku podstawowych rzeczy, a więc na przykład tego, że witamina D jest przyswajana przez ludzki organizm z pożywieniem jedynie w postaci tłuszczy(dlatego należy wybierać wyłącznie produkty w kapsułkach z olejem, a nie tabletki lub tabletki do rozpuszczania w wodzie, ponieważ nie mają one żadnej wartości). Witamina C zaś ulega łatwo i szybko ulega utlenieniu, dlatego zamiast rozpuszczalnych multiwitamin lepiej jest zażywać tabletki zawierające naturalne wyciągi z owoców cytrusowych(albo po prostu spożywać warzywa i owoce).

Kolejną istotną kwestię stanowi kontrola organizmu w trakcie suplementacji. Jeżeli przyjmujemy preparaty zawierające magnez/cynk/żelazo, warto co 3 miesiące wykonywać morfolofię z oznaczeniem ilości pierwiastków mineralnych we krwi. W ten sposób dowiemy się, czy niedoboru magnezu aby na pewno nie zamieniliśmy na jego nadmiar, a także na przykład czy stosowane przez nas dawki są dla naszego organizmu niewystarczające, optymalne lub zbyt wysokie.

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *