Praca Własna firma

Zdobywanie klientów to jedno, ale trzeba też umieć ich przy sobie utrzymać. Jak zyskać lojalność klientów?

zdobywanie lojalnych klientów

Jeśli jesteś właścicielem małej firmy i chcesz, by Twój biznes się rozwijał, zdobywanie lojalnych klientów powinno mieć dla Ciebie ogromne znaczenie. Pozyskanie każdorazowo nowych osób zainteresowanych Twoją ofertą kosztuje dużo czasu i pieniędzy. Właśnie dlatego znacznie ważniejsze jest zatrzymywanie dotychczasowych klientów przy sobie, sprawianie, by byli zadowoleni z usług, a nawet by polecali je dalej. A jak takich klientów zdobyć? Jest na to kilka sposobów.

Na początek obsługa klienta

Zwiększenie lojalności klientów wymaga zaangażowania. Twojego i Twoich pracowników. Często klienci przychodzą do Ciebie, nie wiedząc, czego dokładnie chcą. Może też nie są pewni, czy dany produkt jest dla nich. Pojawiają się więc pytania i wątpliwości. I to jest właśnie moment, w którym możesz wiele zyskać, ale też i wiele stracić.

Kluczem do sukcesu jest w tym momencie wiedza na temat wszystkich aspektów działalności firmy i znajomość jej oferty. Ale to nie wszystko. Musisz też wiedzieć, jak w uprzejmy i konkretny sposób odpowiedzieć na pytania klientów. Ich nie interesuje Twoje 10-letnie doświadczenie, ale efekty, które zobaczą po skorzystaniu z Twojej usługi. Na pewno trafisz też na sfrustrowane i nieuprzejme osoby i tu znów kluczem jest szybka i miła obsługa klienta. Pamiętaj, że negatywne doświadczenia związane z obsługą będą mieć ogromny wpływ na postrzeganie Twojej firmy nie tylko przez klienta, ale i przez osoby, którym o niej opowie. Jeśli jednak zadbasz o rozwiązanie jego problemów i udzielenie odpowiedzi na każde pytanie – masz szansę na zyskanie lojalnego klienta, długoterminowych zleceń i pozytywnych opinii na swój temat.

„Indywidualny charakter” – brzmi banalnie? Ale działa!

Wiesz, jaki jest częsty powód wybrania konkurencji? Wcale nie lepszy produkt. Często znaczenie ma indywidualne podejście. Mimo że ta oklepana fraza pojawia się na stronie prawie każdej firmy, to rzeczywiście ma znaczenie, o ile idą za nią także czyny. Klienci lubią czuć się ważni. Lubią też czuć, że za produktem stoi inny człowiek. Jak to wykorzystać?

Widząc, że interesują się nimi „osoby z góry”, klienci rzeczywiście odnoszą wrażenie, że są wyjątkowi. W dużych firmach to może być trudne, bo kierownictwo ma mnóstwo innych obowiązków. Jeśli jednak prowadzisz mały biznes, pewnie i tak to właśnie Ty kontaktujesz się z klientem. Wykorzystaj to i nie zasłaniaj się wtedy firmą. Nie pisz „my”, „nasza firma”, ale pokaż, że po drugiej stronie też znajduje się człowiek, który doskonale rozumie potrzeby i problemy swojego klienta. To jeden z najlepszych sposobów na zdobywanie lojalnych klientów.

W odpowiedzi na potrzeby klientów

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez przedsiębiorców jest patrzenie na działania biznesowe z własnej perspektywy. Tymczasem nie ma lepszego sposobu na zdobywanie lojalności klientów niż postawienie się na ich miejscu. To od liczby sfinalizowanych transakcji zależy, czy opisy sprzedażowe są dobre, a nie od tego, czy podobają się Tobie. To oni decydują, czego brakuje im w ofercie albo co sprawia, że muszą skorzystać z niej już teraz.

Jeśli zastanawiasz się nad zmianami w firmie, chcesz wprowadzić dodatkowe usługi, usprawnienia albo z czegoś zrezygnować – daj głos swoim klientom. Zapytaj ich, czego chcą, zachęć do dzielenia się swoimi opiniami. Badanie potrzeb klienta pozwoli Ci nie tylko dostosować biznes do realnych potrzeb rynku, ale też sprawić, że klienci poczują się ważni.

Zdobywanie lojalnych klientów przez… program lojalnościowy!

Jeśli już klient jest lojalny, chciałby dostać coś w zamian. Z drugiej strony to właśnie dodatkowe korzyści mogą zachęcić nowych klientów, by również pozostać lojalnymi wobec Twojej firmy. A jak to zrobić? Wykorzystując programy lojalnościowe.

Takie programy mogą obejmować gratisy, rabaty czy punkty. Pomyśl o ofertach, dzięki którym stali klienci poczują, że są szczególnie ważni dla Twojej firmy. Najlepiej, by byli w stanie w miarę szybko zdobywać nagrody – to bardziej zmotywuje ich do lojalności. Nagrody wymagające wielu starań i długiego czekania nie pozwolą Ci zyskać lojalnych klientów.

Moc mediów społecznościowych

Social media to świetny kanał komunikacji z klientem. Pokazuje Twoją firmę od bardziej ludzkiej i nowoczesnej strony. Ważne jest jednak nie tylko, by wiedzieć, jak wykorzystywać social media do promocji firmy. Duże znaczenie ma także umiejętność wykorzystania ich jako narzędzia umożliwiającego zdobywanie lojalnych klientów. Obecnie praktycznie każdy korzysta z mediów społecznościowych. Twoi klienci także. Określ, które z mediów będzie najlepsze w Twoim przypadku i wykorzystaj jego potencjał! Klienci chętnie dzielą się zarówno dobrymi, jak i złymi doświadczeniami za pośrednictwem mediów społecznościowych. Aktywne reagowanie na ich opinie i ułatwienie wyrażania swojego zdania pozwoli Ci zyskać lojalność wielu osób.

Poczucie wspólnoty

Jest jeszcze jedna rzecz, która często stoi za sukcesem sprzedażowym. To poczucie wspólnoty. Klienci lubią czuć, że gdzieś przynależą, że są częścią jakiejś grupy. Przynależność budzi też emocje, a te z kolei sprawiają, że chętniej pozostaje się wiernym danej firmie. A jak taką lojalność zdobywać? Niestety nie ma jednej skutecznej metody. By zobaczyć efekty, musisz analizować dotychczasowe reakcje i wyciągać wnioski. Zastanów się, w jaki sposób klienci mogą poczuć, że są częścią jakiejś grupy. Wypróbuj kilka strategii lojalnościowych, a jeśli nie zadziałają – kolejne. Pamiętaj, by pytać klientów o zdanie. W końcu to oni są najlepszym źródłem informacji, a ich opinie mogą się okazać bezcenne.

  1. Influencer marketing na Instagramie: jakie niesie korzyści?

    6 czerwca 2020

    […] wiele firm zamieszcza na swoich stronach opinie osób, które już skorzystały z oferty albo dba o zdobywanie lojalnych klientów, którzy sami z siebie polecą produkty swoim znajomym. Na podobnej zasadzie działa influencer […]

  2. Dlaczego warto przeprowadzić badanie satysfakcji klientów?

    6 czerwca 2020

    […] są wiarygodne. Po drugie – że satysfakcja klientów i lojalność to dwa odrębne aspekty. Zdobywanie lojalnych klientów wprawdzie również ma wpływ na kondycję firmy, jednak nie można go utożsamiać z […]

  3. Archetypy marki: sposób na nadanie marce większego znaczenia

    6 czerwca 2020

    […] Dopasowanie odpowiedniej narracji do polityki firmy i głównych założeń pozwoli jednak na zdobywanie lojalnych klientów i skuteczne budowanie świadomości […]

  4. Reklama natywna - następca tradycyjnych reklam w internecie

    6 czerwca 2020

    […] W wielu przypadkach reklama natywna pozwala także na budowanie świadomości marki. Firma występuje w niej bowiem już nie w roli zwykłego reklamodawcy, ale eksperta w danej dziedzinie. Otrzymując wartościowy content, konsument jest w stanie chętniej zaufać danej marce, która nieco mimochodem wpływa na jego dalsze decyzje zakupowe. Taka reklama o także możliwość większego zaangażowania odbiorców i budowania ich kontaktu z marką, a co za tym idzie – jest to też idealny sposób na zdobywanie lojalnych klientów. […]

  5. Jakie powinny być dobre programy lojalnościowe dla firm?

    6 czerwca 2020

    […] standardowej zniżki. Podobnie jak inne świetne programy lojalnościowe dla firm skupia się na zdobywaniu lojalnych klientów poprzez oferowanie im doświadczeń, które zapamiętają na długo i które pozwolą im zbudować […]

  6. Prowadzenie profilu firmy na Facebooku - jak zacząć?

    6 czerwca 2020

    […] potencjalnym klientom wielu przydatnych informacji. W tym miejscu możesz także zadbać o zdobywanie lojalnych klientów. Jeśli sprawisz, że będą Cię lubić i o Tobie pamiętać, chętniej skorzystają z Twojej […]

  7. Skuteczne sposoby na zdobywanie lojalnych klientów

    6 czerwca 2020

    […] zaangażowanie środków w inwestycję, która potem będzie procentować. I właśnie tym jest zdobywanie lojalnych klientów. Wystarczy raz zaangażować się w znalezienie klienta, potem zaoferować mu coś, by został na […]

  8. Czym powinien cechować się dobry program lojalnościowy?

    6 czerwca 2020

    […] zdobywanie lojalnych klientów możliwe jest na wiele sposób. Program lojalnościowy to tylko jedna z wielu opcji. Duże […]

  9. Jakie są największe zalety programów lojalnościowych?

    6 czerwca 2020

    […] Zdobywanie lojalnych klientów to skomplikowane zagadnienie, na które składa się szereg działań. Wśród najczęściej stosowanych znajdują się jednak właśnie programy lojalnościowe. Jest to strategia utrzymania klienta zwykle oparta na systemie nagród, której zadaniem jest zmotywowanie do ponownych zakupów. […]

  10. Lepiej inwestować w lojalność klientów niż pozyskanie nowych

    6 czerwca 2020

    […] skorzystać z tego rozwiązania. To jednak nie jedyny powód, dla którego warto angażować się w zdobywanie lojalnych klientów. Takie osoby mogą też przyczynić się do rozwoju firmy znacznie skuteczniej niż jakiekolwiek […]

  11. Elementy marketingu mix według formuły 4P, 7P i 4C

    6 czerwca 2020

    […] Komunikacja – w koncepcji 4C nie chodzi jedynie o informowanie klienta o nowościach, ale przede wszystkim o budowanie z nim więzi, co pozwala nie tylko zwiększyć jego zadowolenie, ale też znacznie ułatwia zdobywanie lojalnych klientów. […]

Skomentuj

Zobacz też:

Praca Własna firma

Jak opatentować pomysł?

Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że jednym z najlepszych sposobów na dorobienie się fortuny jest unikalny pomysł. Oczywiście, rzeczywistość jest nieco
Jak oszczędzać pieniądze Praca Własna firma

BodyBoom – jak odnieść sukces na polskim rynku

Znacie markę BodyBoom? Produkują świetnej jakości peelingi kawowe, które są lubiane przez tysiące Polek. My też używamy ich produktów i