Home / Finanse i oszczędzanie / Jaką przewagę posiada doświadczona konkurencja nad startującymi na rynku e-commerce?

Jaką przewagę posiada doświadczona konkurencja nad startującymi na rynku e-commerce?

Ilość sklepów internetowych w Polsce szacuje się nawet na kilkanaście tysięcy. Sami potrafimy wymienić co najwyżej kilkanaście, gdyż to właśnie z nich korzystamy na co dzień, a jeśli chodzi o nowe zakupy skłaniamy się raczej w stronę sprawdzonych i dużych marek.

 

Cała reszta to zaledwie małe sklepiki, które prowadzone są po godzinach, funkcjonują jako dodatkowy kanał sprzedaży, czy mają za zadanie przynieść większe dochody gwiazdom YouTube. Spora część z nich już na starcie spisana jest na porażkę, bo choć Internet to wygodne środowisko dystrybucji, to znalezienie w nim swojej niszy i wzrost nie należą już do tak banalnych procesów. Złudzenie zaprowadza jednak wiele z tego typu działalności na skraj bankructwa. Dlaczego tak się dzieje? Doświadczona konkurencja ma przewagę i łatwo jest jej stłamsić starania małych i nowo założonych sklepów internetowych.

Ceny hurtowe

To, że kupujemy taniej by sprzedać drożej jest oczywiste dla każdego, kto ma zamiar prowadzić biznes. Duże sklepy internetowe robią tak samo, jednak ich wolumin sprzedaży oraz kontakty handlowe gwarantują im dodatkowe zniżki u dystrybutorów danej marki produktów. Zamawiają i wysyłają więcej, więc otrzymują towar na lepszych warunkach. Efekt? Ich ceny sprzedaży mogą być nawet niższe niż cena hurtowa po jakiej mały sklep internetowy kupuje dany asortyment.

Rozpoznawalność

Jak mówiliśmy już we wstępie, kupując przez Internet lubimy mieć również pewność, że transakcja przebiegnie pomyślnie i oszczędzi nam stresu. Gwarancją tego jest natomiast korzystanie ze sprawdzonych marek. Jeśli nie znamy zaś danej branży to wystarczy wejść w porównywarkę cen, by otrzymać pełen przegląd zaufanych graczy – rozpoznamy ich po wysokich ocenach i dziesiątkach tysięcy komentarzy.

Klient musi wrócić

Więcej zamówień, większa rozpoznawalność, lepsze ceny to i większa szansa, że klient wróci do danego sklepu. Konkurencja jednak nie śpi i na pewno dołoży wszelkich starań, by w międzyczasie klient spróbował ich oferty. Mały sklep internetowy nie rozwinie się z dnia na dzień, a początkowo będzie zapewne wymagał dopłacania do interesu, gdyż najczęściej koszt pozyskania kupującego przy pierwszym zamówieniu jest wyższy niż marża na produktach, które kupi. Dopiero gdy zrobi to ponownie można odtrąbić sukces.

Swoboda poruszania się na rynku

W sprzedaży internetowej liczy się doświadczenie. Duże sklepy mają za sobą bardzo dynamiczną historię, z której potrafiły wyciągnąć odpowiednie wnioski, skoro tak urosły i nadal funkcjonują na rynku. Mała działalność w Sieci jeszcze tego nie ma, co konkurencja brutalnie wykorzysta. Świeży sklep internetowy nie orientuje się również tak dobrze w trendach, nie potrafi zapewne zbilansować strat i uwzględnić odpowiedniej sezonowości, nie zna dokładnego profilu klienta, który u niego kupuje no i prawdopodobnie popełni masę błędów w zarządzaniu stanami magazynowymi i ekspozycji asortymentu.

Obsługa

Prowadzenie sklepu internetowego to cała masa procedur, które choć odbywają się za kulisami to zazwyczaj doceniane są przez klienta. Profesjonalne radzenie sobie ze zwrotami, reklamacjami, problemami z towarem… jeśli sklep stanie na wysokości zadania to i klient zapamięta go jako miejsce, które bezpiecznie przeprowadzi go przez całą transakcję. Obsługa to jednak nie tylko rozwiązywanie problemów, ale i dobra obudowa standardu sprzedaży, np. informując go, że produkt znajduje się już w doręczeniu lub mail czy telefon z podziękowaniami za dokonanie zakupu akurat w naszym sklepie.

Marketing

Jaka branża taki rodzaj marketingu. Wybór jest jednak na tyle duży, że łatwo o pomyłkę i inwestycję, która nie przyniesie zysku. Duże sklepy doskonale wiedzą co im się opłaca, a co nie. Małe najczęściej nie szukają tej wiedzy i robią wszystko intuicyjnie lub liczą, że klient sam do nich przyjdzie, gdyż funduszy na marketing brakuje, za to magazyn jest dobrze zaopatrzony – tylko co z tego, jak mało kto o tym wie i nie ma możliwości by wieść ta rozeszła się szerzej właśnie dzięki marketingowi.

Dziękujemy portalowi Nprofit.net za współpracę merytoryczną.

 

Zobacz również

piec na pellet

Piece na pellet – co warto wiedzieć

Zakup pieca na pellet wiąże się z wydatkiem od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. …

Czas na…taras! Wygraj dywan z marką Komfort

Lato w pełni, za oknem piękne słońce, dlatego domowe tarasy i balkony przeżywają prawdziwe oblężenie. …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *